Pagina's

16 maart, 2010



BP schrijft...



M E R K E N B R IJ





Er is geen consumentenprogramma op de buis dat zo ver gaat als de KvW van de rvu. De Keuringsdienst van Waarde ontneemt je niet alleen de lust van eten en drinken door te laten zien wat er zoal met ons voedsel mis is, het laat ook zien hoe het beter kan. Zo maakt het ons tot bewustere consumeerders, het consuminderen ten spijt. De aflevering over jenever was weer een openbaring. Jenever is een drank die bij mij jarenlang ongeopend in de kelder kon staan, een echte liefhebber was ik nooit. Daar kwam verandering in toen ik Corenwijn ontdekte, de zachtere smaak beviel mij beter. Daarna hebben er nog een paar merken op de plank gestaan zoals nu Ketel I, maar dan alleen omdat we zo nu en dan ook van een aanbieding willen profiteren. Op de meeste flessen staat dat de inhoud op ambachtelijke manier tot stand is gekomen, maar dat blijkt ruim interpreteerbaar te zijn. Uit de meest recente uitzending van de KvW blijkt dat een hele reeks 'kleinere' merken allemaal uit dezelfde fabriek van Lucas Bols komen, en dat alleen de 'oorspronkelijke receptuur' (?) van de merken het verschil in smaak uitmaakt. We moeten het maar aannemen. Nog interessanter wordt het als blijkt dat voor alle jenevers, maar ook andere sterke dranken van de diverse distillateurs dezelfde moutwijn (als dat er al in zit) wordt gebruikt afkomstig uit één fabriek in België. En dat de jeneverbes, de oorspronkelijke naam-en smaakgever bijna in geen jenever terug te vinden is. Gelukkig voor de liefhebber blijken er toch nog enkele werkelijk ambachtelijke distilleerderijen te bestaan waaronder de "De Ooievaar" in Amsterdam. Ik denk dat ik één dezer dagen maar eens naar Waspik rij, naar de voor ons de meest dichtbij zijnde slijterij (blijkt uit hun site) waar ik uit de 15 soorten jenever van "De Ooievaar" kan kiezen. Wie weet kom ik thuis met een Klarenaer, Roggenaer of Taainagel.

2 opmerkingen:

  1. Voorbeeld doet volgen: helaas ben ik debet aan je huidige waardering voor sterke drank. Toen ik je pas leerde kennen, reageerde ik met enthousiasme op de (ongeopende) flessen jenever in je kelder. Ook was ik diegene die Ketel 1 in je leven bracht. Wat jaren later bood me een bevriende kunsthandelaar 's een borrel aan. Die bleek Corenwijn te zijn - een voor mij verrassend lekkere ontdekking. Werd die ook door de KvW ontmaskerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, dát is nu commercieel denken.... als de boel niet verkoopt onder de ene noemer wellicht onder een andere!
    De klant (mens) wil graag kiezen!! (eigen{wijze}) keuze maken.
    Het is toch zónde om het weg te mieteren!

    BeantwoordenVerwijderen