Pagina's

21 maart, 2010

BP schrijft...

V L I E G E R E N




In de zestiger en zeventiger jaren heb ik heel wat vliegers gebouwd. De grootste maakte ik van een op het Waterlooplein gekochte parachute. Dat was een veel te zwaar gevaarte van enkele vierkante meters groot, maar het ging wel de lucht in. De kleinste, niet groter dan een RIZLA+. blauw vloeipapiertje opgelaten aan een draadje zwart naaigaren, deed het veel beter. Het vliegeren, het iets in de lucht laten 'staan' zit in mijn bloed, deels vanwege het spel, maar niet in het laatst om de techniek. Het 'in elkaar zetten' van een paar lapjes papier of stof, het maken van de ribben (vroeger bamboe/hout, nu koolstofvezel) geeft mij veel voldoening. Het in de lucht laten is dan de kroon op het werk.
Op mijn speurtocht naar ideeën kwam ik deze site tegen met o.a. een 'bouwtekening' van een vogel-vlieger. Een vrij simpel ontwerp en makkelijk mee te nemen op vakantie.




Ik kocht wat rip-stop nylon doek, koolstofstaf van 2 m/m eindstopjes en een toomlijn. Na het maken van een kartonnen mal en het uitsnijden van twee helften uit de zeer gladde stof, kroop ik voor het eerst sinds tientallen jaren weer achter de naaimachine. Het naaien verliep niet geheel vlekkeloos, maar voor ik het wist kon ik gaan proefvliegen. De wind bleek veel te hard, maar zweven deed hij wel! Het gaf een heerlijk gevoel om weer eens zo bezig te zijn.


5 opmerkingen:

  1. Bovendien was het in 'no time' geflikt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vliegeren is zálig!
    Ieder jaar als we op vakantie gaan gaat er altijd een vlieger mee, niet dat we altijd vliegeren maar zónder kan gewoon niet.
    Ben het met BP eens, maar dat prettige gevoel gaat veel verder, het is net of het je kersepit opruimt, een gevoel van vrijheid in de ruimte maar gelijktijdig ook het gevoel van "de Piloot" zijn "vriendelijke macht!"
    Als kind had ik ooit een rood plastic vliegtuigje met draaiende vleugels daar kon je mee vliegeren tot windkracht 8! (óf was ik de enige maloot die gewoon niet ophield??)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha.. eindelijk iemand die mij begrijpt en er voor uitkomt. Ken jij het Vliegerfestival in BERCK? Wij waren er in 2007. Zie ook mijn Flickr pagina.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knap dat je zomaar gaat zitten naaien, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Maar wanneer heb je voor het laatst een naaimachine bediend, en waarvoor in godsnaam? De enige man die ik ooit aan een naaimachine heb gezien (los van 'Turkse kleermakers' dan) was mijn vader, toen ik ongeveer negen jaar was. Hij naaide me een jurk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb geen idee wanneer ik voor het laatst achter een naaimachine zat, maar vroeger had ik de gewoonte om de gaten in mijn spijkerbroeken zelf te dichten! Dan maakte ik er van twee weer één goed bruikbaar! Bovendien hou ik van machines, dus ook van de techniek van een naaiMACHINE.

    BeantwoordenVerwijderen