Pagina's

25 oktober, 2011

NAT HOUT DRAAIEN


Hout van een vruchtboompje, een paar weken terug gekapt en verzaagd tot hanteerbare brokken. De door droging ontstane scheuren zitten er al in, maar gaan niet diep. Ik zou ze er uit kunnen draaien maar dan blijft er slechts een klein kommetje over. Ik neem de gok en probeer er het maximale uit te halen. Het hout zaag ik in de lengterichting door en vlak het af op de schaafbank. Na het aftekenen van de cirkel op die gevlakte kant, zaag ik de resterende hoeken er af. De kom wordt dus haaks op de lengtenerf gedraaid. Uit het stammetje van ± 40 cm hoop ik vier bakjes te draaien.


 




Het hout klem ik tussen een 'meenemer' en een meedraaiend center.  Het afdraaien kan beginnen. Met de 'afruwbeitel' (foto) in gedraaide stand, maak je van een hoekig blok een perfecte cirkel. Bij de eerste rondgangen is het zaak de beitel niet alleen in de juiste richting, maar ook zeer stevig vast te houden. De hoeken van het hout 'slaan' behoorlijk op het hout, het is dan net zo'n gehobbel de bobbel als het rijden over kinderhoofdjes! Een scherpe beitel is een must en een genot als je merkt steeds dichter bij het doel te komen.




Op de foto boven links de 'meenemer' en rechts het 'meedraaiend center'. Rechts ook het iets taps lopende voetje waarmee het in de volgen fase in de klauwplaat vast gezet kan worden. Op de foto hieronder is het 'kruis' te zien die de meenemer in het hout achterlaat. In de groene schorsrestanten staat de punt van het meedraaiend center. Het bruin is het kernhout van de stam.





Boven het in de klauwplaat opgespannen voorgedraaide hout, met ervoor de normale rechte leunspaan. Met een grote 'schaalguts'begint het uithollen. Hierbij is het zaak de goed geslepen beitel in de juiste hoek en met een constante beweging en draaiing van buiten naar binnen en soms andersom te sturen. Voor een diepere kom is het raadzaam een leunspaan te hebben die dicht bij het hout kan komen om 'klappen' te voorkomen. Gelukkig heb ik de spullen om er snel een zelf te kunnen maken. Het werkt goed.



Bij m'n derde uitholling was ik iets te nonchalant, overmoedig of onvoorzichtig. Ik wilde de wand nog iets dunner maken, hield de beitel net niet in de goede hoek... en 'PANG!!!...'
Ik heb de gelukkig gave stukken weer aan elkaar gelijmd en zie wel of ik er verder mee kan.
Nog meer oefenen dus...

Iets voor jou Ar?

20 oktober, 2011

MOBYLETTE



De eerste fiets van mijn vader die hij niet op eigen spierkracht vooruit moest zien te krijgen had de frivole naam MOBYLETTE. Hij had daarmee zijn eerste en naar ik meen ook enigste 'bromfiets' aangeschaft. Een 'brommer' mocht je het eigenlijk niet noemen, die dingen gingen veel harder, in ieder geval maakten ze veel meer lawaai! Het was een gestroomlijnde fiets met hulpmotor, net iets meer dan een 'eitje' of een Solex. Welk type het precies geweest is weet ik niet, maar iets wat leek op de onderste foto moet het wel geweest zijn.
Hij moest elke dag van Amsterdam Slotermeer naar de binnenstad om les te geven en soms 's-avonds nog een keer om colleges te volgen op de Universiteit.
Voor op de Mobylette kocht hij een regenjas die tegen een stootje moest kunnen, het was zo'n poepbruin, hard,  geplastificeerd geval met ceintuur. Als hij 'm uittrok en op de grond zette konden wij hem als tent gebruiken. Om zijn kale hoofd droeg hij een "Alpino" die hij 'in de wind' draaide als het nodig was. Het was een wonderlijke combinatie, maar in de beginjaren zestig een normaal straatbeeld.

Ik denk dat hij er veel aan heeft gehad voordat hij overging tot de aanschaf van een 2CV, eigenlijk een Mobylette met dak!


18 oktober, 2011

BOWL TURNING



Op deze pagina uit het boek 'Fundamentals of Woodturning' van Mike Darlow is goed te zien dat er vele manieren zijn om een blok hout -bestemd voor een kom, - 'op te spannen'. Het blauw is steeds het verbindingsstuk met de draaibank. Geel en groen het weg te halen materiaal en bruin de uiteindelijke kom.



Deze kom met voet zit met schroeven vast aan de opspanplaat. (bij het uithollen verdwijnen de schroefgaten) Na de foto  heb ik de plaat weer op de draaibank gezet, de poot ingekort en van een holte voorzien. Door die uitholling kan ik de schaal op de klauwplaat (chuck) klemmen zonder de buitenkant te beschadigen. Om hem goed te centreren zet ik er in eerste instantie het meedraaiend center tegenaan. Later haal ik die weg om de kom uit te hollen.
 Voor een kleiner kommetje (pindabakje Gerard)gebruik ik de opspanschroef. Gat boren aan de kant die uitgehold gaat worden en de in de klauwplaat passende schroef er in.


De bekken van de chuck lopen iets taps toe om beter grip op het hout te hebben. Ze zijn verwisselbaar voor grotere, kleinere of langere exemplaren. Op de muur de minimale- en maximale maten die in of over de bekken passen.


De linkerkom heeft een uitstekend voetje die in de klauw heeft gezeten, het rechter heeft een holte en zat dus over de klauw. Het voetje kan je laten zitten of er later weer afdraaien. Het opspannen gaat dan als in fig. 13 van de uitleg boven, met behulp van de platen (Cole jaws) als op de foto hieronder.

15 oktober, 2011

WOODTURNING BILINGA



Ook bij het pure handwerk vliegen de spaanders in het rond.






Al eerder had ik het over de geur en kleur van hout en liet ik het geluid van mijn oude draaibank horen. Helaas kan ik het niet laten er nog een keer mee aan te komen. 
Buurman Gerard kwam aan met een prachtig stuk hout dat hij van z'n zoon had gekregen om in zijn houtkachel op te stoken. Hij vroeg mij of het geschikt zou zijn er nog wat moois van te draaien. Zo'n vraag is voor mij natuurlijk een uitdaging en het balkje van ± 40x10x10 cm belandde dan ook al snel op mijn oude metaaldraaibank om het semi automatisch tot een cilinder te draaien. In een gang of zes had ik het rond.
Ik denk dat het om BILINGA gaat, een hardhoutsoort uit West Afrika.
Prachtig geel schraapsel haalde mijn tot beitel omgeslepen vijl eraf. Het zal zeker niet de juiste werkwijze zijn, maar het werkte wel! Op 2/3 van de afstand die de beitel moest afleggen veranderde het geluid en ook de 'snede' ziet er anders uit.
De oorzaak heb ik niet gevonden en is voor mij ook niet echt van belang. Het geluid dat de beitel op het hout veroorzaakt klinkt mij als muziek in de oren.
Maar ja, misschien ben ik een freak van de oude stempel!
Buurman Gerard is eerdaags een paar 'pindabakjes' rijker.

11 oktober, 2011

Een oud bericht van overlijden

De meeste berichten van overlijden die in onze brievenbus belanden gaan rechtstreeks naar de doos met oud papier. Dat komt omdat in ons dorp nog steeds een man met zwarte hoge hoed op lopend  bij iedereen rouwkaarten in de brievenbus stopt. De meeste van die overleden mensen hebben wij nooit ontmoet. Als rouwende familie krijg je de keuze: alleen bij familie en bekenden of bij iedereen een kaart in de bus. Ik kijk altijd naar naam, kleur en tekst voordat ik de kaart bij het oud papier doe. De meeste familienamen ken ik na dertig jaar wel, maar de persoon in kwestie meestal niet.
Standaard was een zwarte rouwrand en als laatste regel  'geen bloemen'. De twee begraafplaatsen in ons dorp zijn dan ook saaiste dodenakkers die ik ken.
Vorige week lag er opeens een kaart in de bus met een wel heel lichtgrijze rand en als laatste zin : Huppeldepup hield van bloemen. (Niet zo gek met al die bloemenboeren hier). Maar ook die kaart is voor het aanmaken van de haard gebruikt.

Van familie en vrienden bewaar ik ook niet alles, ik selecteer niet bewust, maar het overkomt de kaart. Van sommige mij dierbare vrienden en familie heb ik niets meer, snel of te snel in de prullenbak, soms heb ik daar jaren later spijt van. Andere kaarten blijven langer, tot de volgende opruimronde.
De enveloppen met kaarten die ik nu nog heb, het zijn er niet meer dan zes, staan bij elkaar op de plank.

In een emotioneel moment opende ik gisteren één van de enveloppen, het was het bericht van overlijden van een collega en vriend uit 1975. Bij de kaart zit een stukje uit het PAROOL van die dagen met als kop: 'Kunstschilder overleden in politiecel'.
Hoe vaak hebben we niet kunnen lezen dat voor 'dronkenschap' opgepakte lieden in een politiecel overleden? Johan was niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn. Natuurlijk gaat het ook wel eens fout omdat de opgepakte dronkaard echt alleen maar dronken was, en door te weinig toezicht stikt in z'n eigen braaksel. 
Johan wilde dood, hij had genoeg van het leven, een leven dat hem niet bracht wat hij er van verwachtte. Kunstzinnig niet, politiek niet en wij als vrienden konden praten als Brugman maar zijn besluit stond vast: zijn leven wilde hij  niet verder leven.

Op de bewuste dag in 1975 stuurde hij zijn vrouw naar familie in Friesland, nam een handvol pillen en zoop zich vol in de kroeg . Het resultaat staat in het stukje boven.

Het was voor niemand een verrassing, echt verdriet heb ik ook niet gezien. Respect wel, hoe moeilijk ook, voor zijn weloverwogen keuze.

Het is nu 36 jaar geleden, drie jaar langer dan de 33 jaar oud die hij wilde worden.

08 oktober, 2011

ZELFONTBRANDING


Het zal je maar gebeuren!

Je werkt weken lang in je eerste eigen huis, slopen en weer opbouwen. Je legt onder hoogspanning een prachtige houten vloer omdat de levering van de keuken nou eenmaal afgesproken is. Vloer en keuken zitten er in en vermoeid maar voldaan sluit je de blikken en stop je de met olie doordrongen poetsdoek in een plastic zak en gaat naar huis. Je overweegt even om met vrouw en kind een eerste nacht in de nieuwe omgeving door te brengen, maar doet dat gelukkig niet.
Bij het openen van de voordeur de volgende dag stroomt het water je tegemoet, stinkt het naar brand en is al het maagdelijke witte stuc- en schilderwerk grauw en grijs. Delen van de nog nooit gebruikte keuken zijn gesmolten of door water en rook voor altijd verpest.
Het overkwam mijn randdochter, man en kind twee weken geleden.

De schade expert was er snel bij, de oorzaak had hij nog sneller gevonden: "Je moest eens weten hoe vaak dit voorkomt" zei hij en wees op de restanten van de blikken en de poetsdoek. Zo'n door olie doordrongen doek kan door 'broei' tot zelfontbranding overgaan en een ravage doen ontstaan. Inderdaad blijkt op de nog niet gebruikte blikken olie een zin te staan die daarvoor waarschuwt. Maar de bekende driehoek die aangeeft dat er brand- of explosie gevaar is staat er niet op!

De vloer is besteld en geleverd door de 'Vloerenboerderij', die samenwerkt met de 'Vloerderij'. (Hoe verzin je zo'n naam?). Op de site van de Vloerderij staat een waarschuwing voor mogelijke zelfontbranding, op die van de Vloerenboerderij niet.
Voor de producent van de olie, maar ook voor de vloerenbedrijven is het zaak, zeker als het vaker voorkomt, een duidelijke waarschuwing op verpakking en op de site te zetten. Des te meer omdat brand, maar meer nog de rookontwikkeling die ontstaan door dit soort producten levens kunnen kosten. Slechts drie minuten rook inademen kan tot de dood leiden, las ik laatst ergens.

Wie leest de gehele tekst op een blik verf of olie, zeg eens eerlijk. Ik niet, maar als ik een waarschuwende driehoek zie, lees ik verder dan de gebruiksaanwijzing. Ze zijn niet voor niets ontworpen en voor zover ik weet verplicht.

De 'Vloerderij' 


Wat ben ik blij dat ze niet zijn blijven slapen!

Meer foto's zijn te zien op Vellah's Facebook pagina.

03 oktober, 2011

SCHAALTJES



Ik draai me suf aan schaaltjes... om te oefenen voor later als ik groot ben en ik erachter ben gekomen wat ik met m'n draaisels wil. Het is heel leuk om te doen en verzet de zinnen, soms gaat het fout (door eigen schuld) en vliegt er hout door de ruimte. Dat lijm ik dan weer in elkaar en laat het voorlopig verder met rust. Een paar schaaltjes heb ik al weggegeven aan mensen die niet zo nauw kijken, want echt goed afwerken zal ik nooit leren. Misschien moet ik nog honderden kommetjes en schaaltjes draaien voordat ik er wat moois mee kan maken, wellicht gebeurt dat nooit. 
Ik heb een plannetje, maar dat hou ik nog even voor mij. Met 'stapelen' zal het beslist te maken hebben.

01 oktober, 2011

VERPAKKING




De eerste medicinale poeders die ik onder ogen kreeg zaten in een kunstig gevouwen papieren enveloppe. Van die envelopjes zaten er een gepast aantal in een anoniem van dun wit karton gemaakt apothekers doosje met daarop een met de hand beschreven etiket. Dat envelopje moest je openvouwen en de losse inhoud in een glas lauw water laten glijden. Goed roeren en opdrinken.
Sommige van die poeders zijn later tot pil gevormd, andere zijn nog steeds in poedervorm maar verpakt in een ander jasje. Een capsule van gelatine. De eerste capsules (in mijn herinnering) waren kleurloos of iets bruinig, zonder opdruk. De buisjes waarin je als patiënt die capsules kreeg hadden ook zo'n onbestemd bruin MAGGI kleurtje, meestal met een wit dekseltje. Om de capsules niet in het buisje te laten rammelen werd het opgevuld met een dotje watten. In de loop van de tijd kreeg het watje een grauwe kleur omdat er altijd wel wat poeder of gelatine loskwam.
Vanwege een vervelende ontsteking moest ik wat antibiotica bij de apotheek halen. De poeder zit verpakt in een prachtige, tweekleurige capsule met opdruk. Het plastic kokertje is wit en de capsules worden 'onderdrukt' door een 35 mm JAYVILLA, een soort binnendeksel met voorgevormde pootjes.
Of er ook aan de inhoud van het medicijn gesleuteld is weet ik niet, wat ik wel ervaar is dat ik geen probleem heb met het doorslikken van de capsule. Vroeger bleef het weleens steken of voelde ik het door m'n slokdarm zakken.
Of er nog andere vormen van medicinale poeder-verpakkingen geweest zijn weet ik niet, daarvoor heb ik gelukkig niet vaak genoeg moeten slikken, maar als iemand een aanvulling heeft, graag...

22 september, 2011


Stukje uit een artikel van Doris Grootenboer in de NRC van 17/18 september.


Bij fruit is duidelijk te zien wanneer het rijp is, het hoogtepunt van het groeiproces vlak voor het begin van het afsterven.  Daarna droogt of verrot het en laat het z'n zaad vallen. Soms heeft dat een nieuw plantje tot gevolg. Andere vormen van leven zijn er sneller bij, zij strooien hun zaad rond voordat het afsterven aanvangt. De mens doet dat ook. Gelukkig brengt niet al het zaad nieuw leven.
Sommig leven sterft direct of vrij snel na het paren zoals enkele spinnen- en Bidsprinkhaan soorten, maar ook de zalm in Alaska zoals in bovenstaand stukje uit de NRC te lezen is.
Als een gras, een Paardebloem of Kaardebol zijn zaad door de wind laat meevoeren kan het veel verderop (vaak kilometeres ver) tot grote ergenis van de tuinliefhebber ontkiemen. De zaaddozen van Kruisbladwofsmelk knappen met een luide knal open en schieten het zaad meters ver weg. Van het meeste zaad komt niets terecht, het wordt opgegeten, weggespoeld of is domweg niet kiemkrachtig. Ons Amerikaans eikenboompje heeft honderden, zo niet duizenden eikels laten vallen, maar in het voorjaar is het aantal zaailingen op twee handen te tellen. Anders was het met de populier op ons buurlandje: toen ik daar de eerste keer ging maaien dit voorjaar stonden er honderden kleine populiertjes. Eenmaal onthoofd zijn ze niet meer teruggekomen.
De mens en andere diersoorten moeten in of tegen elkaar aan kruipen om het zaad op de juiste plek te krijgen, rondsproeien heeft dan weinig zin als het om voortplanting gaat.
Ik vraag mij af of er bij mensen sprake is van rijp zijn in de zin zoals het bij fruit geldt. Voor jonge mensen is er een moment de ze 'geslachtsrijp' zijn, d.w.z. in staat tot voortplanting. Het moment dat mijn moeder mij waarschuwde omdat ik een spontane lozing had gehad zal ik nooit vergeten. Ik was rijp!  Laats las ik ergens dat een oude man trots vertelde dat hij het rook als een meisje zover was. Soms kiezen vrouwen en mannen voor een 'rijpere' partner, maar dat is een totaal andere betekenis van het woord. Als mensen oud worden, krimpen en verschrompelen ze, maar dat zou ik niet met 'rijp' willen betitelen.
Fruit is eigenlijk 'overrijp' als wij het eten, hoewel dat ook een kwestie van smaak is natuurlijk. Een net niet rijpe appel is eigenlijk niet te pruimen, terwijl een overrijpe pruim heerlijk kan zijn!
Veel mannen hebben de drang om te (re-)produceren. As hun eigen vrouw dat niet meer wil, b.v. omdat zij tevreden is met wat ze heeft, zoeken ze het elders. Meestal bij een jonger, liefst nog maagdelijk 'exemplaar'. In het westen kijken we daar vreemd tegenaan (behalve een paar rijke machtswellustelingen) maar bij sommige stammen in Afrika is het de gewoonste zaak van de wereld. Van sommige dieren is het bekend dat de vrouwen zich door meerdere mannen laten bevruchten om zo een sterk nageslacht te leveren. Nog geen eeuw geleden wilden de nazi's een sterk Germaans ras kweken. Blonde, blauwogige Germaanse paartjes zouden de meest zuivere vorm van Ariërs kunnen leveren.
Tenslotte blijken mens en dier niet zo gek ver van elkaar te staan.

25 augustus, 2011

OVERRIJPE VIJGEN




Nog nooit zaten er zoveel vijgen aan onze boom als dit vreemd verlopende seizoen. We hebben er al tientallen in allerlei toetjes, salades en zo vers gegeten. Voor het eerst kunnen we ze gewoon niet op en laten ze hangen voor de suikerminnende insecten.
Sommige overrijpe vruchten zien zwart van de vliegen, vliegjes en mieren. Een deskundige insectoloog zoals de helaas veel te jong omgekomen Max Reneman van de Insektensekte en het Deskundologisch Laboratorium zou zonder moeite een tiental soorten op kunnen noemen. Hij en de andere Deskundigen zouden fantastische namen geven aan de wirwar van vliesgevleugelden.
Wij kijken ernaar en laten ze genieten, er blijft genoeg voor ons over.

23 augustus, 2011

Even weg...

We zijn een maand verder, een jaar ouder en terug van even weggeweest. M'n verjaardag vond plaats in Denemarken, het cadeau (zie 30 juni) bleef thuis en zal daar ook blijven. Het streefbedrag is niet gehaald, een hoger bod dan de door de sista geboden € 100 is er niet gekomen. We houden het dus zelf en maken € 500 over aan de stichting.
Stof tot nadenken.

23 juli, 2011

TREKKERTREKJE...



Zo nu en dan haal ik 'm van stal, mijn 3 cylinder MITSUBISHI trekkertje. Ik denk dat het een jaar geleden is dat ik 'm voor het laatst gebruikte, maar na het oppeppen van de accu snorde hij weer als vanoudst!
Onze 'stoep' (op/afrit naar de dijk) is ruim vijftig meter lang, daar was in dertig jaar tijd een behoorlijke 'rug' in ontstaan met meer dan twintig centimeter hoogte verschil. Grote auto's, met een brede wielbasis hebben daar geen last van, maar ons C1'tje raakte de rug met de bodemplaat en werd door de rug gestuurd wat niet altijd even prettig was.







In juni hebben we groot werk laten verrichten omdat de (nieuwe) buurman alleen over onze grond toegang tot zijn perceel had. Met behulp van tonnen grond en puin is die toegang verschoven en hebben wij nu meer grond om te draaien en te parkeren en ligt de erfgrens waar die moet zijn.
Omdat het kraantje zo nu en dan weinig te doen had omdat het moest wachten op een volgende lading grond of puin, heeft hij de 'rug' uit ons pad getrokken zodat het hoogteverschil verdween.



Het overgebleven groen in de rug heb ik 'doodgespoten', de restanten daarvan heb ik met een soort eg, gemaakt van een betonstaalnetje en met behulp van het trekkertje losgemaakt en een paar dagen later bijeengeharkt en afgevoerd.
De zitting van het trekkertje (het metalen kuipje) was al een tijdje aan het inscheuren, ik had er al eens wat rvs op gepopt, maar nu dreigde ik er werkelijk doorheen te gaan. De rugsteun van de zitting heb je echt nodig om niet achterwaarts van het ding af te vallen.
Deze keer heb ik  de reparatie wat serieuzer aangepakt, met twee lijmklemmen en wat gehamer heb ik de zitting weer in vorm kunnen fixeren. Met een restantje overjarige epoxyhars en dito harder (meer dan vijftien jaar oud) en een lapje roving (geweven glasmat) in twee lagen lijkt het karwij geklaard. De hars is bijna uitgehard, maar nog niet voldoende om de lijmklemmen los te draaien. Ik heb geen haast dus laat ik het nog een nachtje staan.
Als de hars hard is zal ik aan de onderkant nog een versteviging aanbrengen. Daarna hoop ik zonder angstgevoel m'n driecylinder paard weer te kunnen bestijgen.




Toch wel weer een leuk klusje.

09 juli, 2011

RIETVELD SOCIETY



Bijna de helft van mijn leven heb ik met de Rietveld Academie te maken gehad als student en docent van de avondschool. Als student heb ik er een fantastische tijd gehad, als docent kijk ik met gemengde gevoelens terug. Ruim vijftien jaar geleden hebben 'collega's' mij aan de kant geschoven op een moment en manier waar de honden geen brood van lusten. De toenmalige directie heeft mij gelukkig financieel  niet in de steek gelaten, maar de 'boze droom' komt mij nog regelmatig plagen en dat is zacht uitgedrukt.
Van een bevriende collega, die wat recenter met pensioen is gegaan kreeg ik een mailtje doorgestuurd van een opgericht "Alumninetwerk: The Rietveld Society". Nou moet ik zeggen dat ik alleen al van de naam de kriebels kreeg en het bericht terstond in de prullenmand deponeerde. Bovendien begreep ik het woord 'alumni' wel maar kende het niet want Latijn heb ik nooit gehad. Ik vond het nogal hoog gegrepen oftewel patserig studentikoos.
Gelukkig kun je in deze digitale tijd een weggegooid mailtje ook weer tevoorschijn toveren, dat heb ik een aantal dagen daarna dan ook gedaan. Positief gestemd en met een roze bril op ben ik daarna aan het vragenformulier begonnen omdat ik vond dat het toch een goed doel dient. Ik heb zeker niet op alle vragen een antwoord gegeven en soms zelfs niet willen geven. Toch mocht ik door naar de volgende ronde.
Als beloning en als nieuw lid van The Rietveld Society kreeg ik de Society Knoop toegestuurd, een echte knoop met opdruk. In het Engels, want dat is ook op de Kunst Academie voertaal geworden.


Hieronder de tekst van het mailtje.




Beste collega's,

Wij zijn erg trots op onze Rietveld alumni en daarom zouden we graag willen weten hoe het alle alumni na het afstuderen is vergaan. We willen onze alumni dan ook van harte uitnodigen om lid te worden van ons nieuwe
Alumninetwerk: The Rietveld Society. Via dit netwerk hopen we met de alumni in contact te blijven en, nog belangrijker, bieden we onze alumni een platform om contact te houden met oude bekenden en andere alumni van de Rietveld.

Bovendien hopen we zo meer te weten te komen over de loopbaanontwikkeling van de Rietveld alumni binnen en buiten de wereld van kunst en vormgeving. Met dat doel werken we samen met de Universiteit van Amsterdam om informatie te verzamelen over de specifieke loopbaan- en artistieke ontwikkeling van de Rietveld alumni. Met deze kennis over de carrières van haar alumni kan de Rietveld Academie haar programma zo goed mogelijk blijven afstemmen op het voortdurend veranderende culturele klimaat. Gezien het actuele debat in Nederland is dat belangrijker dan ooit.

The Rietveld Society biedt ook een platform om de communicatie en uitwisselingsmogelijkheden tussen alle leden van het internationale Alumninetwerk te verbeteren.
Via The Rietveld Society kunnen bijvoorbeeld (gast)docenten voor de academie worden geworven, interessante groepsprojecten en -tentoonstellingen worden georganiseerd binnen en buiten Nederland, en andere samenwerkingsvormen en initiatieven worden opgezet.


Velen van onze collega's zijn zelf ook afgestudeerd aan deze academie en we zien ernaar uit om hen ook te mogen verwelkomen bij The Rietveld Society. Als nieuw lid ontvang je de speciale Rietveld Society Knoop (zie afbeelding), naar een exclusief ontwerp van Nina Paim en Remy Alban Valton, studenten grafisch ontwerp aan de Rietveld Academie. Indien je Rietveld alumnus bent, maar nog niet de Alumni Vragenlijst ontvangen hebt, stuur dan een email naar: public@rietveldacademie.nl en vermeldt daarin je volledige naam, geboortedatum en datum van afstuderen. Je krijgt de Alumni Vragenlijst dan zo spoedig mogelijk toegemaild.

06 juli, 2011

SLEUTELS


Van de auto en het Huuske hebben wij allebei een set sleutels, dat is niet alleen handig maar eigenlijk ook wel noodzakelijk. Dat is één sleutel voor de deuren en het contact en een kleintje voor de tankdop (omdat die later, vanwege het afnemen van de pick-up bak  op een andere plaats in de carrosserie is gezet), één sleutel voor alle door BIMOBIL gemonteerde sloten in het Huuske en een laatste voor de door ons aangeschafte 'veiligheidsbeugel'.
Op onze trip door Schotland en England was het setje van L. ineens zoek. We konden het nergens meer vinden en ik meende zelfs iets te hebben horen vallen toen L. ergens uitstapte, maar waar? Alle denkbare 'verstopplekjes' in auto en Huuske hebben we doorzocht, maar vonden niets. Voor ons korte uitstapje naar De vrienden van Mali hebben we toch maar nieuwe sleutels laten maken bij een schoenmaker/stomerij/sleutelmaker een paar dorpen verder. Wij bleken aan het goede adres want hij kon autosleutels 'lezen' en programmeren en dat kan niet elke sleutelboer zo vertelde hij! Wat ik/wij niet wisten was dat de autosleutel voorzien was van een chip (als startonderbreker). Ik heb altijd gedacht dat dat iets was voor nieuwere, dure auto's. Maar hij had gelijk, er zit een chip in de sleutel er zit zelfs een chip in het C'eentje! Daardoor werd het setje nieuwe sleutels een duur grapje, maar we hebben het toch maar gedaan.
Drie dagen later stonden we op een camperplek bij de watersporthaven van Venlo (foto), het was prachtig zonnig weer dus besloten we de achterklep open te doen...en direct zag ik de sleutels, gevallen in de spleet tussen zitbank en achterklep, hadden we die maar eerder opengedaan!
Nu hebben we echt een reserveset!

30 juni, 2011

LEUKE DINGEN VOOR DE MENS...



Toen ik jaren geleden een collega beeldenmaker vroeg waar hij nou mee bezig was, wat hem bezielde was zijn antwoord: "Ach, ik maak leuke dingen voor de mens". Aan inhoud of diepzinnige achtergronden deed hij niet. Hij verkocht zijn werk, in kleur gespoten stalen beelden en 'snelle' schilderijen vrij goed want handelen en onderhandelen had hij in een vorig leven als taxichauffeur  geleerd.
Na meer dan dertig jaar in het zeer enge kunstenaarswereldje rondgezworven te hebben besloot ik een paar jaar terug geen beeld meer te maken. Maar vorm en compositie zitten kennelijk in mij vastgeroest. Schuiven en stapelen met materiaal is voor mij het leukste wat er is. Ik kocht recent een houtdraaibankje zonder echt goed te weten wat ik er mee wilde. Ik wist wel dat ik niet de zoveelste kommendraaier wilde zijn, die zijn er genoeg en sommigen maken prachtige dingen. Maar een schaal draaien is leuk en spannend werk. Ik heb er al een paar gemaakt, maar ook verpest. Deze is onderdeel geworden van een stapeling waar ik al eens eerder aan begonnen was. Er zitten vijf gedraaide onderdelen aan. Vooraf had ik geen idee welke kant het op zou gaan, maar achteraf blijkt het te gaan om aarde, onderdak en voedsel. Daar kwam ik achter toen ik deze uitnodiging van de Stichting vrienden van de Sahel kreeg en wij het jubileumfeest bezochten.
Mali was eens een rijk en welvarend land maar is nu een van de armste landen ter wereld waar het maar niet voldoende wil regenen.

Ik zou dit werkje aan de hoogste bieder willen verkopen en de opbrengst aan de stichting doneren. De sluiting is 19 augustus, mijn verjaardag. Het zou een prachtig kado zijn. 
Het minimum bedrag is € 500.-


20 juni, 2011

Apollolaan / Amsterdam Zuid



Op en rond de Apollolaan in Amsterdam staan dit jaar weer beelden in het kader van ArtZuid. Grote beelden meestal van brons, kunststof, hout en diverse metalen. Er staat b.v. een mooie grote krijger van Tajiri in cortèn staal en vijf minuten per uur komt een kolos uit de vorige eeuw van Tinguely in beweging. Aan het begin hangt een vliegtoestel van Joost Conijn, het lijkt of dat toestel de rest van de tentoonstelling achter zich aan trekt. (Het is overigens niet het vliegtuigje waarmee hij naar Afrika vloog.) Met deze maakte hij korte sprongetjes in Marocco. 
Voor mij is zo'n presentatie altijd gedeeld geluk en vraag ik mij af of het de reis waard was. Meestal is het zo dat slechts een paar werken voldoening geven. Soms zijn dat oude bekenden, een enkele keer een nieuwlichter. Van de bijna zestig werken die te zien zijn moet ik helaas zeggen dat de 'oudjes' mij het meest kunnen bekoren en van de nieuwkomers heb ik de meeste affiniteit met de mensen die met vorm bezig zijn. De 'verhalenvertellers' kunnen mij gestolen worden. Zo staat er ergens een lekkende acryl vitrinekast met gekleurde plasticine frummels. Ik denk, maar weet het niet zeker dat dat het werk "Portrets" van Wataru Nakamura is. Ik begrijp niet waarom het er staat. Om de hoek, in de Minervalaan staat een werk dat mij zeer aanspreekt. Het is van iemand waar ik nog nooit van gehoord had, Riyas Komu. Het werk heet: "My Father's balcony". Het is van hout gemaakt en je mag het beklimmen.
Ik zou eindeloos door kunnen gaan over de beelden, sculptuur of geconstueerde maaksels, maar de plek kent meer geschiedenis en emotie. "Het gebouw waar Lennon op keek is eindelijk weer te huur", zag ik staan. Het staat tegenover het Hilton waar Herman ruim tien jaar terug zijn dood te gemoed sprong. Het is ook het gebouw waar ik als uitzendkracht voor een verhuizer de laatste meubeltjes naar buiten sjouwde. Het is meer dan veertig jaar geleden, maar de niettang die ik toen ergens in een hoekje vond, heb ik nog steeds.
Lennon, Brood en een niettang, daar kan geen beeld tegenop!


13 juni, 2011

GEKRAAGDE ROODSTAAART



Gekraagde roodstaart, hoe verzin je zo'n naam! Wij hadden er nog nooit van gehoord, laat staan er één gezien. Tot dit weekeinde dan.
We waren bij vrienden ergens achter Deventer die vol trots vertelden dat ze op een kast, onder de warandaluifel een nest met wel zes jongen van de Gekraagde roodstaart hadden. "Kijk, daar vliegt er eentje met een snavel vol voedsel" riepen ze opeens. "Dat is een mannetje want hij heeft een wit petje" was de conclusie. "En kijk, daar is het vrouwtje". De prachtig gekleurde vogels vlogen druk heen en weer tussen bomen, grasveld en het nest. De rode staart was soms goed te zien, maar waar die kraag nou zit?

Met een beetje moeite was het nest goed te zien en waren de jongen te fotograferen. Voor het nest waren ze al te groot geworden, gelukkig was er bovenop de kast ruimte genoeg. Zoals de jongen er nu uitzien doen ze mij denken aan jonge pimpelmezen. Het zal niet lang meer duren voor ze uitvliegen.


09 juni, 2011

OP ELK POTJE PAST EEN DEKSELTJE...



Door een paar 'paslatjes' past de deksel perfect op de kist, maar er is enige kracht nodig om de boel echt te sluiten. 
Ik heb lang zitten peinzen op een oplossing in hout, iets met 'aantrekkende wiggen'. Maar ik kwam er niet uit.  Maar waarom moeilijk doen als het simpel kan? (Heb ik dan toch wat van mijn vader geleerd?)
In mijn kistje 'touw, bandjes e.d.' vond ik twee nooit gebruikte spanbanden in een lekker kleurtje!
Mocht de lijm het niet houden, dan de bandjes wel en de 'oven mannen' kunnen de bandjes eventueel wegnemen voordat de vlammen hun werk gaan doen.

Eigenlijk is mijn doodskleed klaar, er moet nog wat schaafsel en een hoofdsteun in. En zeker niet te vergeten de handvatten, maar ik ben het een beetje beu. Ik laat het even rusten, de kist gaat in de opslag en ik ga aan een nieuw project beginnen.

06 juni, 2011

NIET HET SLIMSTE JONGETJE VAN DE KLAS...



Te vaak doe ik dingen zonder er bij na te denken en dan kom ik later voor verrassingen te staan. De deksel van m'n kist was vandaag in zoverre klaar dat ik boven en onder uit elkaar kon halen. 
Een kwestie van optillen dacht ik, maar dat was minder simpel bleek al snel. Er zat geen beweging in! Ik begreep er echt helemaal niets van en ben 'subtiel' gaan breken. Toen ik met veel moeite de eerste kant los had openbaarde het probleem zich.
Het 'paslatje' van de deksel, waarin op de onderste foto de rode priem gestoken staat had ik over de volle breedte en lengte van lijm voorzien i.p.v. de helft. Ik lijmde en klemde het toen boven en beneden met tijdelijke latjes aan elkaar zaten en merkte er dus niets van. Ik had wel een streep getrokken maar die stond aan de verkeerde kant! Soms sta ik echt te dromen en ben achteraf blij dat ik nooit een 'serieus' vak heb gekozen.


04 juni, 2011

BIJNA DICHT MAAR NOG LANG NIET KLAAR...




Een doodskist valt in Nederland onder het begrip “lijkomhulsel”.
In Nederland geldt het Lijkomhulselbesluit 1998 voor toepassing van materialen bij de vervaardiging van een lijkomhulsel. Het besluit geeft aan dat “Een kist of ander omhulsel mag niet zijn vervaardigd met toepassing van kunststoffen of metalen.” Deze aanwijzing geldt echter niet voor “kunststoffen of metalen die worden gebruikt voor handvatten, ornamenten en verbindingselementen als spijkers, schroeven, nieten of klemmen”.
Deze wetgeving is voornamelijk gericht op het milieu, waarbij toepassing van milieuonvriendelijke materialen en stoffen wordt geweerd.

(Uit Wikipedia)



30 mei, 2011

KIST KRIJGT VORM



Mijn vader zei toen ik op de ULO zat: 'je kunt het wel maar zoekt altijd de moeilijkste weg'. Hij was een wijs man en had gelijk. Ik doe het nog steeds.
Deze kist heeft al heel wat gevloek opgeleverd omdat ik de verkeerde volgorde bewandel. Een normale meubelmaker zou eerst de kopschotten maken en daarna de zijkanten er tegenaan lijmen of spijkeren. Ik ben met die zijkanten begonnen, moeilijk hoeken zagen en proberen sluitend met LAMELLO'S te verlijmen en daarna trachten die kopschotten passend te maken.  Ik leer het nooit!
Maar ik ben een stukje verder gekomen en kan er best om lachen. M'n kist begint vorm te krijgen, binnenkort moet ik weer eens proefliggen.

28 mei, 2011

The Cairngorms National Park



Je zou kunnen zeggen dat het  Cairngorms National Park het hart vormt van Schotland. In het park liggen de hoogste bergen van GB,  de Cairn Gorm met de top op 1245m. Als er sneeuw ligt is het een fantastisch wintersport gebied, het aantal skiliften is dan ook niet op twee handen te tellen. Met een 'funicular', twee treinwagons aan één kabel kan je naar het restaurant, winkel en een expositie over de berg en het treintje op 150m onder de top. Die twee wagons aan één kabel houden elkaar in balans. De wagon naar boven kan pas weg als de ander naar beneden gaat. Halverwege moeten ze elkaar passeren op het enige stukje dubbelspoor van de twee kilometer lange baan. De foto is van dat moment, maar ergens moet er speling in de kabel zitten want wij stonden stil toen de andere ons passeerde. Een paar winters geleden was dit spoortje bedolven onder een pak sneeuw van 7 meter dik! Nu was er alleen maar regen en behoorlijk wat wind, maar dat merkten we pas toen wij boven -tussen de buien door- het terras van het restaurant op stapten.

26 mei, 2011

HALIFAX 2


We reden heuvel-op en moesten stoppen omdat er een bijzonder transport voor onze neus plaatsvond. De iPAD had ik niet bij de hand, maar Lindsey had haar SONY standby. Je hebt ook geen idee hoe lang zoiets gaat duren. Als de oplegger voor ons-uit was weggereden had het korter geduurd, maar hij ging keren en kwam dus weer op ons af.
Nu we weer thuis zijn kan ik de foto's plaatsen en het missen daarvan goedmaken.

19 mei, 2011

Halifax

Er kwam een trein de hoek om, of eigenlijk een treinwagon. Een wagon uit de tijd dat er nog timmerwerk aan te pas kwam. Het historische gevaarte stond op een veelassige oplegger en blokkeerde onze weg.Vijf auto's vóór ons stopte een man in oranje overall het verkeer. Hij kwam van links, eerst de trekker met daarachter een lange, lage oplegger met wel zes of meer bestuurbare achterassen. De man in oranje regelde het verkeer en bestuurde de achterassen met een kastje op zijn buik. We stonden op een hellende weg aan de rand van de stad. De combinatie moest een krappe bocht helling óp maken, de man met het kastje dirigeerde de oplegger miraculeus langs obstakels en maakte de wachtende auto's duidelijk dat ze nog langer moesten wachten. Een meter of honderd naar boven boog de combinatie naar rechts om vervolgens een twintigtal meters achteruit te rijden. En dat alles om te kunnen keren!
We stonden erbij en keken erna. We maakten zelf's foto's want daarvoor stonden we lang genoeg stil. Om ze van de camera op de iPad te krijgen is een nieuw verhaal en daar ben ik nog niet an toe!

27 april, 2011

UNITED COLORS OF OBAMA


Wat kunnen mensen toch zeiken en politici in het bijzonder, zeker als ze niet tot de winnende partij behoren. 
De Amerikanen hebben voor het eerst in hun geschiedenis een niet eens echt zwarte president, maar een man die 'een lekker bruine teint heeft'. Hij is volgens eigen zeggen geboren Amerikaans staatsburger, maar zijn politieke tegenstanders vinden zijn afkomst 'onduidelijk'. Dat heb ik ze nooit over spierwitte presidenten horen zeggen.
Deze wijze 'colored man' heeft nu zijn geboorte akte op internet gezet om zijn tegenstanders voor eens en altijd de mond te snoeren. Ik ben benieuwd welke kleur en vorm stok 'The Trump Family' nu tevoorschijn tovert.