Pagina's

30 juni, 2011

LEUKE DINGEN VOOR DE MENS...



Toen ik jaren geleden een collega beeldenmaker vroeg waar hij nou mee bezig was, wat hem bezielde was zijn antwoord: "Ach, ik maak leuke dingen voor de mens". Aan inhoud of diepzinnige achtergronden deed hij niet. Hij verkocht zijn werk, in kleur gespoten stalen beelden en 'snelle' schilderijen vrij goed want handelen en onderhandelen had hij in een vorig leven als taxichauffeur  geleerd.
Na meer dan dertig jaar in het zeer enge kunstenaarswereldje rondgezworven te hebben besloot ik een paar jaar terug geen beeld meer te maken. Maar vorm en compositie zitten kennelijk in mij vastgeroest. Schuiven en stapelen met materiaal is voor mij het leukste wat er is. Ik kocht recent een houtdraaibankje zonder echt goed te weten wat ik er mee wilde. Ik wist wel dat ik niet de zoveelste kommendraaier wilde zijn, die zijn er genoeg en sommigen maken prachtige dingen. Maar een schaal draaien is leuk en spannend werk. Ik heb er al een paar gemaakt, maar ook verpest. Deze is onderdeel geworden van een stapeling waar ik al eens eerder aan begonnen was. Er zitten vijf gedraaide onderdelen aan. Vooraf had ik geen idee welke kant het op zou gaan, maar achteraf blijkt het te gaan om aarde, onderdak en voedsel. Daar kwam ik achter toen ik deze uitnodiging van de Stichting vrienden van de Sahel kreeg en wij het jubileumfeest bezochten.
Mali was eens een rijk en welvarend land maar is nu een van de armste landen ter wereld waar het maar niet voldoende wil regenen.

Ik zou dit werkje aan de hoogste bieder willen verkopen en de opbrengst aan de stichting doneren. De sluiting is 19 augustus, mijn verjaardag. Het zou een prachtig kado zijn. 
Het minimum bedrag is € 500.-


11 opmerkingen:

  1. Leuk maar voor de meeste mensen een hoop geld 500 euro. Succes

    rob

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik vind het niks, te makkelijk en rommelig, zo lust ik er nog wel een paar ... nobele ideeen maar niet in verhouding tot de werkelijke ellende ... zo schijt je jezelf onder en onderscheidt je jezelf niet ... stapelen doen we met pallets, niet met kunst ... je kunt echt veel beter peter ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een nobel streven B.P., maar dit prachtige ding wil ik helemaal niet kwijt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Ar... jammer dat je zo over mijn werk denkt, maar je mag ook zonder bod doneren!
    @ L...bedankt voor jouw woorden, voorlopig blijft het staan waar het staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ... niks mis met jouw werk, je bent een toonaangevend "technisch kunstenaar", in mijn ogen ben jij de theo jansen van het houtbewerken en pionier in het perspexbewerken ... maar laat in godesnaam de afrikaanse goodwillprojecten aan je voorbijgaan, dat soort stichtingen (onderzoek maar eens de links en de medewerkers) wil jij niet mee geassocieerd worden, laat dat maar aan mies bouwman over, die is er zelfs zonder resultaat wereldberoemd in kleinpolderland mee geworden ... maar als je wilt bijdragen, stap in je huuske en leer ze ter plekke de dingen die er toe doen, ik ga met je mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ Ar... Mies Bouman ken ik niet persoonlijk, deze mensen wel (oud vilolist en familiehotel eigenaars waar Marion ooit ontbijthulp was en waar ik nog steeds contact mee heb), zij doen nou net dat wat jij oppert! Lees de teksten maar eens goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit is spannend! ben stiknieuwschierig naar de uitslag op de 19de! Zet um op jongens!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jammer dat er nooit een hoger bod dan de 100 euro van de sista is gekomen, maar L. heeft haar zin gekregen. Zij maakte, als verjaarscadeau voor mij, 500 euro over naar de Stichting Vrienden van de Sahel en dat prachtige ding blijft gewoon staan waar het staat.

    BeantwoordenVerwijderen