Pagina's

20 juni, 2011

Apollolaan / Amsterdam Zuid



Op en rond de Apollolaan in Amsterdam staan dit jaar weer beelden in het kader van ArtZuid. Grote beelden meestal van brons, kunststof, hout en diverse metalen. Er staat b.v. een mooie grote krijger van Tajiri in cortèn staal en vijf minuten per uur komt een kolos uit de vorige eeuw van Tinguely in beweging. Aan het begin hangt een vliegtoestel van Joost Conijn, het lijkt of dat toestel de rest van de tentoonstelling achter zich aan trekt. (Het is overigens niet het vliegtuigje waarmee hij naar Afrika vloog.) Met deze maakte hij korte sprongetjes in Marocco. 
Voor mij is zo'n presentatie altijd gedeeld geluk en vraag ik mij af of het de reis waard was. Meestal is het zo dat slechts een paar werken voldoening geven. Soms zijn dat oude bekenden, een enkele keer een nieuwlichter. Van de bijna zestig werken die te zien zijn moet ik helaas zeggen dat de 'oudjes' mij het meest kunnen bekoren en van de nieuwkomers heb ik de meeste affiniteit met de mensen die met vorm bezig zijn. De 'verhalenvertellers' kunnen mij gestolen worden. Zo staat er ergens een lekkende acryl vitrinekast met gekleurde plasticine frummels. Ik denk, maar weet het niet zeker dat dat het werk "Portrets" van Wataru Nakamura is. Ik begrijp niet waarom het er staat. Om de hoek, in de Minervalaan staat een werk dat mij zeer aanspreekt. Het is van iemand waar ik nog nooit van gehoord had, Riyas Komu. Het werk heet: "My Father's balcony". Het is van hout gemaakt en je mag het beklimmen.
Ik zou eindeloos door kunnen gaan over de beelden, sculptuur of geconstueerde maaksels, maar de plek kent meer geschiedenis en emotie. "Het gebouw waar Lennon op keek is eindelijk weer te huur", zag ik staan. Het staat tegenover het Hilton waar Herman ruim tien jaar terug zijn dood te gemoed sprong. Het is ook het gebouw waar ik als uitzendkracht voor een verhuizer de laatste meubeltjes naar buiten sjouwde. Het is meer dan veertig jaar geleden, maar de niettang die ik toen ergens in een hoekje vond, heb ik nog steeds.
Lennon, Brood en een niettang, daar kan geen beeld tegenop!


1 opmerking:

  1. Bij het toestel van Conijn, heb je gezien de schokbreker helemaal boven aan het landings gestelt? Mooi bedacht vind ik ;-)

    BeantwoordenVerwijderen