Pagina's

01 oktober, 2011

VERPAKKING




De eerste medicinale poeders die ik onder ogen kreeg zaten in een kunstig gevouwen papieren enveloppe. Van die envelopjes zaten er een gepast aantal in een anoniem van dun wit karton gemaakt apothekers doosje met daarop een met de hand beschreven etiket. Dat envelopje moest je openvouwen en de losse inhoud in een glas lauw water laten glijden. Goed roeren en opdrinken.
Sommige van die poeders zijn later tot pil gevormd, andere zijn nog steeds in poedervorm maar verpakt in een ander jasje. Een capsule van gelatine. De eerste capsules (in mijn herinnering) waren kleurloos of iets bruinig, zonder opdruk. De buisjes waarin je als patiënt die capsules kreeg hadden ook zo'n onbestemd bruin MAGGI kleurtje, meestal met een wit dekseltje. Om de capsules niet in het buisje te laten rammelen werd het opgevuld met een dotje watten. In de loop van de tijd kreeg het watje een grauwe kleur omdat er altijd wel wat poeder of gelatine loskwam.
Vanwege een vervelende ontsteking moest ik wat antibiotica bij de apotheek halen. De poeder zit verpakt in een prachtige, tweekleurige capsule met opdruk. Het plastic kokertje is wit en de capsules worden 'onderdrukt' door een 35 mm JAYVILLA, een soort binnendeksel met voorgevormde pootjes.
Of er ook aan de inhoud van het medicijn gesleuteld is weet ik niet, wat ik wel ervaar is dat ik geen probleem heb met het doorslikken van de capsule. Vroeger bleef het weleens steken of voelde ik het door m'n slokdarm zakken.
Of er nog andere vormen van medicinale poeder-verpakkingen geweest zijn weet ik niet, daarvoor heb ik gelukkig niet vaak genoeg moeten slikken, maar als iemand een aanvulling heeft, graag...

2 opmerkingen:

  1. In mijn herinnering kwamen die witte doosjes van dun karton pas later. De oude schuifdoosjes waren heel stevig, je kon ze vele malen opnieuw gebruiken. Ik meen dat ze bedrukt waren met een subtiel patroontje, groenig. Jr had ook kleine ronde doosjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat schuifdoosje was ik totaal vergeten evenals die ronde kartonnen pillen doosjes, niks mis met jouw geheugen!

    BeantwoordenVerwijderen