Pagina's

15 oktober, 2011

WOODTURNING BILINGA



Ook bij het pure handwerk vliegen de spaanders in het rond.






Al eerder had ik het over de geur en kleur van hout en liet ik het geluid van mijn oude draaibank horen. Helaas kan ik het niet laten er nog een keer mee aan te komen. 
Buurman Gerard kwam aan met een prachtig stuk hout dat hij van z'n zoon had gekregen om in zijn houtkachel op te stoken. Hij vroeg mij of het geschikt zou zijn er nog wat moois van te draaien. Zo'n vraag is voor mij natuurlijk een uitdaging en het balkje van ± 40x10x10 cm belandde dan ook al snel op mijn oude metaaldraaibank om het semi automatisch tot een cilinder te draaien. In een gang of zes had ik het rond.
Ik denk dat het om BILINGA gaat, een hardhoutsoort uit West Afrika.
Prachtig geel schraapsel haalde mijn tot beitel omgeslepen vijl eraf. Het zal zeker niet de juiste werkwijze zijn, maar het werkte wel! Op 2/3 van de afstand die de beitel moest afleggen veranderde het geluid en ook de 'snede' ziet er anders uit.
De oorzaak heb ik niet gevonden en is voor mij ook niet echt van belang. Het geluid dat de beitel op het hout veroorzaakt klinkt mij als muziek in de oren.
Maar ja, misschien ben ik een freak van de oude stempel!
Buurman Gerard is eerdaags een paar 'pindabakjes' rijker.

4 opmerkingen:

  1. Wat een mooie, warmgekleurde foto BP.!
    Kan het een soort 'inwendige knoest' zijn geweest? Dat lijkt me in staat om het geluid van de beitel te veranderen, toch?
    Groetjes,
    Jolie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ...mooie machine heb je daar, alleen hoe zit dat pindabakje nu vast aan de spindle zonder dat je een gat hebt in het midden?
    Ik vond in mijn schuurtje ook een stuk hout, kneiterhard, donker van kleur en loeizwaar, geen schroef in te draaien en geen spijker in te slaan, wat zou dat kunnen zijn? Hout om iets moois van te draaien of is het daarvoor te hard?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zal laten zien hoe dat gaat, hou dat blok hout maar vast.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toen de cilinder klaar was, bleef er een grote, geelgloeiende hoop zaagsel achter, bijna lichtgevend. Het 'pindabakje' is van een bijzonder warme, rijke kleur geworden, inderdaad zoals op de url die je aanhaalt. Prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen