Pagina's

17 maart, 2008

C o r p u s a l i e n u m






De 'spons' die ik uitplaste (zie 14 maart) was inderdaad de door de uroloog ontdekte blaassteen. Gisteren ben ik voor opname(?) naar het ziekenhuis gegaan met de foto van de verse steen en de steen zelf. Na telefonisch overleg met een uroloog elders is er een röntgenfoto gemaakt en is het inmiddels ingedroogde 'sponsje' op een zoutoplossing gezet en kon ik weer naar huis.
Vanmorgen weer naar Tilburg met foto en buisje. Toen mijn eigen uroloog mijn foto zag zei hij meteen "dat is een steen"! Daarna is hij de gemaakte röntgenopname gaan bekijken en kwam hij terug met de mededeling dat er niets ongewoons te zien was! Een verheugend bericht, géén operatie en pas over drie maanden weer voor controle terugkomen.
Maar L. kwam met de prengende vraag: wat is nou precies een steen?
Het antwoord was duidelijk: "de steen hoeft niet altijd hard te zijn, kan opgebouwd zijn uit verschillende stoffen (zouten) en zich op verschillende plaatsen manifesteren.
U kunt het ook een Corpus alienum noemen. Het is lichaamsvreemd en moet er uit als het op een plek zit waar het kwaad kan."
Een enkele keer verdwijnt het uit zich zelf zoals bij mij. Maar als ik niets gevoeld had en/of niets teruggevonden, had ik vandaag voor niets onder het mes gegaan!

Dat stemt tot nadenken.



*


8 opmerkingen:

  1. Gelukkig dat het zo afgelopen is maar inderdaad een raar idee dat die chirurg zich anders rot gezocht had en jij voor niets opengemaakt was.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heuglijk nieuws! In ieder geval ook de komende weken geen pijn meer. Fijn dat dat toch net op tijd eruit kwam en dat jij alert genoeg was!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. J stond vanmorgen klaar om je te bellen, maar ik zei "even wachten of het blog iets zegt". Toen nog niets, maar nu dan toch het goede nieuws.
    Gefeliciteerd !!
    j en th.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. eind goed al goed
    jan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie, sprekende foto! Volgens mij is die gemaakt op de achterkaft van Renate Dorrestein's 'Laat me niet alleen'. Daar staat: "OUD worden in de Eenen. Twintigste eeuw: hoe gaan we dat doen?"
    L.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ...ik sta ook regelmatig in mijn straal te turen maar er komt nooit iets spannends uit de fluit...

    ...een heerlijke tour-de-spain toegewenst komende maand en ja, ik ben niet jaloers ;-)...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig wat een goed nieuws! Wat heerlijk dat je die operatie bespaard is gebleven. Zijn het bakerpraatjes, of is het waar dat je meer moet drinken om dit soort stenen te voorkomen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @ jolie, geen idee, ik ken die praatjes niet. Ik drink genoeg met-en zonder alcohol. Maar de uroloog had het er over dat het ook van het spoelmiddel (na de tweede operatie) zou kunnen zijn!?

    BeantwoordenVerwijderen