Pagina's

10 mei, 2007

R E G I S T E R









Er zit nog meer geschiedenis in mijn documentenmap, o.a. deze kopie van de kaart van het bevolkingsregister. (Overigens naar mijn weten het enige document dat met ons, verhuizende burgers mee verhuist.) Ik ben een keer of zeven van adres veranderd, waarvan drie met Marion. Van die drie staat er maar één op deze kaart. Het kan dus zijn dat Marion en haar moeder op nog veel meer adressen hebben gewoond.
Marion is in 1944 geboren in Lingen a/d Ems, Dld. Dat was toeval, haar moeder was op advies van haar vader (Marion's grootvader) op weg
van Berlijn naar Amsterdam, omdat de kansen voor een moeder en kind in Amsterdam beter leken dan in Berlijn. Maar de trein kwam onder vuur van de geallieerden tot stilstand en Marion kwam te vroeg in een Duits klooster ter wereld, maar de aangifte gebeurde op Nederlands grondgebied. Ze was dus Nederlandse met een Duitse moeder.
Dat laatste is de reden waarom het eerste adres pas in 1948 genoteerd wordt. Een deel van de tussenliggende jaren brachten ze door in interneringskampen in het noorden van het land. De resterende tijd is voor mij een raadsel en zal dat blijven ook.

Het is vandaag 10 mei, de verjaardag van mijn vader en - hoe toevallig - ook die van Lindsey's vader. Maar ook de dag dat in 1940 de Nazis Nederland binnen vielen.

Gelukkig beseft men nu, na zestig jaar dat er een verschil is tussen Nazis en Duitsers.

Tussen volk en machthebbers.


$

2 opmerkingen:

  1. Ook al leven jullie vaders niet meer, toch een dag om stil bij te staan en ik denk dat een glas ook wel mag.
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja gelukkig beseft men dat nu.. Er is een hoop gesold met mensen, puur om afkomst (en dat gebeurt eigenlijk nog steeds)

    BeantwoordenVerwijderen