Pagina's

05 juni, 2006

A'DAM-SLOTERMEER

Na Zandvoort, Roterdam en Arnhem kwamen wij, ik dacht in 1958 in Amsterdam te wonen. Voor het eerst in 'nieuwbouw', een flat op de derde etage in Slotermeer, een woonvorm die ons onbekend was. Daarvoor woonden wij altijd 'begane grond' en hadden een tuin of iets wat daar op leek. In Rotterdam was die tuin zo groot dat papa er ook groente teelde. In Arnhem al een stuk kleiner maar Sonsbeek was naast de deur.
Pas veel later besef je wat zo'n overgang in jouw leven en dat van broers, zus en ouders betekend moet hebben. Jaren later besef je pas, omdat de herinneringen aan zo'n periode zeer uiteen kunnen lopen, dat jouw herinnering anders is dan die van broers of zus. De periode was dezelfde maar de beleving totaal anders.Voor mij was het het laatste station voor zelfstandigheid, toch heb ik daar 10 jaar gewoond voordat die zelfstandigheid ook werkelijk kwam. Maar van die 10 jaar weet ik mij maar bitter weinig te herinneren. Ik haalde natte voeten bij het vlotje varen, had een hekel aan welke school dan ook, maar was gelukkig als ik met Solex of tram de tuinstad mocht verlaten. M'n redding was de VCJC,(de vrijzinnig christelijke tegenhanger van de AJC) daar leerde ik andere mensen en een andere mentaliteit kennen dan ik in Slotermeer tegenkwam.
Ik ben dit verhaaltje begonnen omdat wij zaterdag een klant/vriend van Lindsey over de vloer hadden,die vroeg wat mijn achternaam was, toen ik dat vertelde bleek hij met Arjen op de HBS gezeten te hebben en Arjen stuurde mij de foto van de van Leeuwenlaan.
De cirkel blijkt weer rond!

5 opmerkingen:

  1. ...deze foto van de van Burgemeester van Leeuwenlaan is uit 1954....zo'n vier jaar dus voordat wij daar als "niet stadsen" kwamen wonen, ik weet nog goed...we reden er in een auto vanuit arnhem? heen en ik had visioenen van hele hoge flats, druk verkeer en gigantische constructies zoals de twin towers....uiteindelijk was de vergelijking niet zo gek...echt geluk heeft het ons niet gebracht.......nooit meer doen dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet niet meer dat we aan kwamen, wel dat ook ik erg teleurgesteld was. We hadden het inderdaad nooit moeten doen, maar dat is achteraf gepraat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien was het Taco die ons heeft gebracht. Er staat mij iets bij van achter de verhuiswagen aanrijden, maar dat kan ook R'dam-arnhem geweest zijn. Het enige wat ik weet is dat er vrij snel een beslissing genomen moest worden en veel keus heb je dan niet.Ik vermoed dat Floor er een rol in heeft gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ...dat zou best eens kunnen berend, Floor woonde daar al in de flat met de gekleurde blokken. Pa kwam voor werk als leraar op de middelbare school naar amsterdam, dat was de enige reden toch dacht ik...?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een troosteloze buurt is het nog steeds (Edwin's zus woont er enigzins in de buurt) -ik kan me voorstellen dat je daar als kind niet vrolijk wordt, zeker als je ook nog eens weet hoe men buiten de stad woont..
    Mijn vader was ook leraar en verhuisde ook kris-kras door het land, ik zou het mijn kinderen niet willen aandoen.

    (ik kon eerder niet reageren, 'down for maintainance' verscheen er telkens.)

    BeantwoordenVerwijderen