Pagina's

16 februari, 2010


K R A M S V O G E L S




Een paar winters geleden zag ik in de kale kersenboom een vogel die ik niet thuis kon brengen. Na enig speurwerk in de boekjes bleek het een kramsvogel te zijn, in Nederland een dwaalgast in de winter.
In het OrnithoNieuws van Nico de Haan van 5 februari las ik dat er deze winter sprake is van een ware invasie van Kramsvogels. Zondag j.l. ervoeren wij dat dat geen overdreven voorstelling was. Binnen het kwartier zagen wij in drie grote golven honderden kramsvogels overvliegen waarvan een deel neerstreek in de bomen om ons heen en zelfs in onze eigen kers! Nu, twee dagen later zien we er nog slechts een paar. Géén van de vogels heeft meegegeten van het overvloedig gestrooide voer in de tuin. Het blijkt dan ook een echte bessen-eter te zijn.
Wij zagen de Kramsvogels hier samen optrekken met spreeuwen. In de vlucht is de Kramsvogel te herkennen aan een golvende vliegbeweging, net als de specht.


5 opmerkingen:

  1. Het klinkt bijna poetisch, een kramsvogel in de kersenboom :) Ik zal 'ns opletten (al zijn de tuinen in deze buurt klein, en bessen inmiddels vast zeldzaam..)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De laatste maand is er bij ons één kramsvogel, die uitsluitend van de neergelegde appel eet. Hij duldt geen andere merels in de buurt en blijft daar maar achteraan jagen; hij is eigenaar van de appel ! Totdat er een spreeuw komt en dan moet hij wijken.
    In het verleden hebben wij bij erge kou vaker kramsvogels gehad.
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goh, dat is interessant. Dus de spreeuw heeft overwicht? Dat had ik niet gedacht. Kennelijk gaat het niet om maat of zelfs om aantal, eerder om hoe bazig je bent.
    Jammer dat we net de laatste van onze eigen appels uit de kelder opgemaakt hadden met appeltaart en apple crumble, anders had ik ze kunnen proberen daarmee te lokken. Ik koop al muesli voor door de vogelvoer (kruimels halen we gratis bij de super) en andijvie voor de kippen die naar groen snakken, maar ook nog appels kopen gaat me voorlopig iets te ver.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lindsey.... 2 kilo Elstar voor € 0,99. Ook weer een grote pot pindakaas gekocht (euroshopper A.H.) voor bijna 1 euro. Iedere dag een paar flinke klodders pindakaas op een tak en 2 appels. Moet kunnen !
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Naar AH rijden zou veel meer aan diesel kosten dan dat besparing oplevert. Ik zal bij de dorps-Golff kijken, waar een zak eenvoudige muesli rond een euro kost en een grote pot pindakaas voor een habbekrats te krijgen is. Met zoveel liefhebbers zijn alle ingesmeerde takken en 'oksels' gauw weer schoongepikt. Een zoutloze variant vind ik niet, dus dan maar om de zoveel dagen, met voldoende water (of sneeuw) in de buurt.

    BeantwoordenVerwijderen