Pagina's

10 februari, 2010



bp schrijft...







RIJWIELBRANCARD




In de "Gids v/d Noordzee-badplaats Zandvoort" uit 1922 kwam ik onderstaande advertentie tegen van de Fa. J.T.Mathot, magazijn van verplegings-artikelen te Haarlem. Wat die regenmantels en regenjassen er dan tussen doen begrijp ik niet goed. Toen ik op de naam verder ging zoeken kwam ik op deze site een wonderlijke foto tegen.
Twee gekoppelde tandems met een brancard daarop gemonteerd, vier man in uniform (waarvan één duidelijk hoger in rang) en een patiënt met platte pet. Het lijkt mij geen actiefoto, maar bedoeld als reclamemateriaal. In de begeleidende tekst staat dat het voertuig in Haarlem gemaakt zou zijn, maar niet bij wie. Als je verder zoekt, kom je wel driewiel 'rijwielbrancards' tegen in de vorm van een bakfiets, maar iets zoals deze vierwieler heb ik nergens meer gezien. De Firma blijkt overigens nog steeds te bestaan. Ze hebben het in hun blokje 'Historie' wel over ziekenvervoer per fiets rond 1900, maar laten helaas geen afbeelding zien. Wel staat er een foto van een gemotoriseerde bakfiets, maar die lijkt mij niet geschikt voor patiëntenvervoer. Frappant is de 'spoiler' (windscherm) op de deksel van de bak en de enorme pet van de berijder.
Het lijkt alsof de foto gemaakt is in een besneeuwde Haarlemmerhout, met tussen de bomen door, een nog net zichtbare muziekkapel.




***

1 opmerking:

  1. Geniale uitvinding. Onbegrijpelijk dat die firma juist deze boeiende afbeelding niet op haar website heeft geplaatst. Hoe werkt zoiets vraag ik me af, want een systeem van twee bedienbare sturen zou onherroepelijk tot een nieuw ongeluk leiden. Zou één stuur er alleen voor de sier zijn, feite onbeweegbaar? Of zouden de fietsers per keer afspreken wie zijn stuur vandaag mag bedienen?

    BeantwoordenVerwijderen