Pagina's

04 februari, 2010

bp schrijft...


L I J M P E R S



Bij mijn werkzaamheden komt het met enige regelmaat voor dat ik panelen samenstel uit met Lamello's aaneengelijmde delen. Ik sta dan te klooien met lijmtangen en latten om de boel vlak aan elkaar te krijgen. Aan het maken van een lijmpers heb ik menigmaal gedacht maar ben er nooit aan begonnen. Laatst had ik weer zo'n klusje waarbij een goede pers handig zou zijn. Op mijn speurtocht door Googleland kwam ik fraaie persen tegen, helaas meestal ver boven mijn budget. Zelfs de simpele PLANO begint bij €471,00.
Op het houtbewerkersforum kwam ik een zelfbouwpers tegen waarvan ik dacht: "die ga ik maken".
Het is de pers op bovenstaande foto, gemaakt door Kor van der Meulen, meubelmaker te Rottum.
Hij heeft 'm gemaakt van 5x10 vurenhout en hij gebruikt 8mm draadeind. Ik ben maandag begonnen met een wat zwaardere uitvoering. Ik gebruik Essenhout omdat ik dat nog steeds genoeg heb liggen, 12mm draadeinde voor het bijeenklemmen en 20mm voor de verticale druk. Omdat mij dat beter lijkt, maar ook omdat ik ook dat nog heb liggen.
Tot nu toe heb ik één rekenfout en één denkfout (niet vooruit denken) gemaakt; gelukkig heb ik beide fouten recht kunnen trekken.
Morgen hoop ik zover te zijn het eerste deel aan de muur te hangen.

Wordt vervolgd.

3 opmerkingen:

  1. Dat belooft een heel mooi constructie te worden, waar je in de toekomst veel plezier aan zult hebben. Het geeft ook vast veel voldoening om zoiets zelf te (kunnen) maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 2 mm draadeinde voor het bijeenklemmen? Is dat niet wat té bescheiden?
    Maar ziet er toch professioneel uit!
    Ben benieuwd naar je muurhangsel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat krijg je met correctoren die wel op de taal maar niet op de inhoud letten! 12.....mm

    BeantwoordenVerwijderen