Pagina's

06 februari, 2010


BP schrijft...

L I J M P E R S II



Weet je wat het probleem is als je iets nieuws maakt en daarvoor in je werkplaats een stukje vrije wand nodig hebt?

DAN MOET JE GAAN VERPLAATSEN!

Maar je kunt het ook een welkome opruimactie noemen. Er was eigenlijk maar één plek waar de pers een permanent plekje kon krijgen, maar die stond zo vol met plaatrestanten en andere 'left-overs' dat ik niet eens meer kon zien wat ik had.

Uitruimen dus, en een oplossing bedenken en maken voor wat er blijven mag. In dit geval weggooien of naar boven verplaatsen. Een deel staat al overzichtelijk opgesteld.

De lijmpers zelf (2000x1200) leek op de werktafel heel groot, maar nu (los) tegen de muur geplaatst is het als die graankorrel die in een holle kies verdwijnt.
Komende week ga ik werken aan de klem- en pers inrichtingen die per staander nodig zijn. Dat betekent overschakelen van hout naar ijzer, van lijmen naar lassen. Van gaten boren en draad tappen en misschien zelfs het gebruiken van mijn beroemde draaibank.

5 opmerkingen:

  1. Succes BP!! Waarom is het ZWIEPEN van "left-overs" toch zo verschrikkelijk moeilijk??
    Q; Do "Left-overs" have the "Right" to be there?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kun je me uitleggen waarom zo'n lijmpers tegen een muur moet zitten? Of hoeft dat niet? Het biedt vastigheid, dat kan ik me voorstellen, maar misschien draait het daarom niet.

    Meer uitleg gaarne voor de leek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. handig ding heb ik nog nooit gezien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ de sista....de pers hoeft niet persé aan de muur, maar biedt zo inderdaad meer vastigheid en stabiliteit. Bovendien neemt hij dan minder ruimte in. Je klemt er planken mee samen (met lijm en lamello's) tot b.v. een tafelblad. Dat blad moet ook vlak zijn, vandaar het tussen de balken klemmen. Dat gaat verticaal beter dan horizontaal. De zwaartekracht speelt daarbij een bescheiden rolletje. Ik kom er nog op terug in deel III

    P.S. Lamello's zijn ovale verbindingsplaatjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En de door jou zo vaak toegepaste oplossing van handige draaiwieltjes dan? Of gaat dat niet bij deze constructie?

    BeantwoordenVerwijderen