Pagina's

03 december, 2009

M O D D E R B O E L


Je moet er maar zin in hebben, in dat gewroet in de blubber. Ik zou allang andere werkzaamheden hebben gezocht, maar je hebt van die types die gewoon doorgaan, regen of niet. Dat zijn de doorzetters, mensen die - met als lijfspreuk 'If a job's worth doing, it's worth doing well' - gaan tot het gaatje. In een poging onze tuin te verlossen van vreselijk woekerende onkruiden is ze werkelijk alles uit de grond aan het halen om die vermaledijde wortels te verwijderen. Daarbij gaat ze soms wel drie-spa diep en wordt mijn hulp ingeroepen als ze een wel erg zware wortel tegenkomt. Bij dat graafwerk komen duizenden knolletjes en bolletjes uit de kleiklompen te voorschijn die voor een groot deel, maar beslist niet allemaal in de grond terug moeten cq mogen.
Dat kleine bemodderde vorkje was ooit van mij, daar rooide ik aardappels mee. Ik hoef 'm niet meer, ik heb een nieuwe en die blijft schoon! Als je met blote handen werkt voel je wanneer ze vuil zijn, met handschoenen aan merk je dat veel te laat en bevuil je alles wat je aanpakt. Maar ik respecteer haar aanpak en doorzettingsvermogen, hoewel ik de zin daarvan betwijfel.

Die groene 'dot' in het grind achter de tuinvrouw is peterselie, die zich daar spontaan ontwikkeld heeft. Vaak doet een plant het beter op een plek waar je hem niet gezaaid hebt.

3 opmerkingen:

  1. Of het zin heeft? Dat zien we volgend jaar wel: of het zevenblad honderdvoudig vermeerderd terugkomt, of een ondoordringbaar netwerk fluweelboomwortels opnieuw de hele slootkant in beslag neemt zodat er zelfs geen bolletje meer tussengepropt kan worden en of er slechts nòg meer kilometers worteldraden van de lelietjes van dalen groeien - tot onder het gazon zelfs!
    In tegenstelling tot jou ben ik een optimist. Met deze grond van super-vruchtbare rivierklei nu losgewerkt en de wortels van struiken en vaste planten (voor zover mogelijk) schoongepulkt, moet het onkruid voortaan enigszins in toom te houden zijn, toch? Wedden?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Lindsey, verdedig je maar ! Ik sta achter je.
    Ooit dacht ik ook "leuk daar lelietjes van dalen", maar daar krijg je gauw spijt van.
    Het zevenblad hebben wij goed onder controle, maar daarvoor speur ik steeds de rand bij de buren af én houd ook een deel schoon, zodat ik direct toe kan slaan / spitten.
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn om te horen Th., dat er nog iemand is in mijn naaste omgeving die onder die weelde lijdt en daar op kordate wijze wat aan doet ook! Dank voor de opbeurende woorden.

    BeantwoordenVerwijderen