Pagina's

04 december, 2009

L I J F S P R E U K





Mijn vader was zeer tegen geweld, maar ooit zei hij mij "Als je een klap uitdeelt, doe het dan goed".
Dat was in de eind vijftiger jaren toen de jongens van mijn school 'mot' kregen met die 'anderen', en wij op weg naar huis door die KVP'ers opgewacht werden. Het was een braakliggend landje langs een sloot waar wij in de zomermaanden met een zelfgebouwd vlotje natte broeken haalden.
Ineens stond hij er en wilde mij een rake klap uitdelen, maar de wijze les van mijn vader zat in mijn kop geprent. Voor het eerst van mijn leven was ik sneller dan mijn aanvaller en bezorgde ik hem een bloedneus. Ik heb nooit meer last gehad.

De vader van Lindsey was iets ouder dan de mijne, maar wonderlijk genoeg wel op de zelfde dag en maand geboren.

De lijfspreuk van haar vader komt overeen met die van mijn vader. Die lijkt alleen minder krijgshaftig, maar de intentie is hetzelfde.

Ik gebruikte hem gisteren en nu weer omdat de perikelen rond de B.O.E. op WIKIPEDIA eindelijk opgelost lijken te zijn.

1 opmerking:

  1. Met die spreuk ben ik behept: bij zowat alles wat ik aanpak blijft die nagalmen in mijn hoofd. Zo kan ik tegenwoordig niet eens mijn tuin een beetje op orde brengen en winterklaar maken zonder alles gelijk rigoureus aan te willen pakken. Nu ben ik al meer dan een maand bezig de een na de andere perk helemaal, en dan soms wel drie vorken diep, om te spitten en daarbij gelijk alle planten en struiken uit te halen, om
    eindelijk de woekerende wortels onkruid finaal uit te bannen (iets wat nooit zal lukken). Het allerkrankzinnigste is de poging om met de hand, stuk voor stuk, de letterlijk duizenden minuscule bolletjes speenkruid tussen de brokken klei uit te vissen! Desondanks ga ik stug door om tot slot, ter verbetering van de structuur, vele kruiwagens
    haksel en compost onder te spitten.
    Jij hebt er - en waarschijnlijk terecht - er een hard hoofd in, maar ik heb de hoop dat dit wekenlang zwoegen (oh m'n rug!) uiteindelijk wat zoden aan de dijk zet.

    BeantwoordenVerwijderen