Pagina's

10 december, 2009


DESMAAK
VAN
GROLSCH
.




Ik ben zeer merkvast, al meer dan veertig jaar schenk ik thuis bier uit een beugelfles. Tegenwoordig uit een groene Grolsch beugelfles die niet meer rond is rond zijn heup maar ovaal. En de sluiting is al jaren niet meer van porselein maar van kunststof. De krat kon door de verandering van de flesjes een standaardkrat worden met een handvat in het midden en stapelbaar met alle andere (Europese) kratten.
Waarom ik zo verknocht ben aan die beugelflesjes en het bier daarin veel lekkerder vind dan uit een 'pijpje' weet ik echt niet.
In Amsterdam haalde ik mijn 'beugels' bij de slijter een paar honderd meter verderop. Wij hadden zo'n rotan bloemenmand met hengsel waarin ik tien of twaalf flesjes haalde; meer kon mijn elleboog niet dragen. Hier moet ik met de auto naar de super en koop ik een krat. Helaas komt het steeds vaker voor dat mijn favoriet er niet meer is, dan moet ik vreemd gaan: een ander merk of Grolsch in een pijpje. Deze keer werd het het laatste en verdomd! Het smaakte niet, het leek een zwak aftreksel van wat ik gewend was, maar dat zal zeker suggestie zijn.

De inhoud van het oude bruine beugelflesje is net als van het nieuwe groene 45 cl (!?). Ik denk dat het glas wat dunner is. Maar met het pijpje is meer aan de hand, niet dat ik dat in mijn glas merkte, want wat is nou 10%, maar omdat ik het op de kroonkurk zag staan!
10% meer - 100% Grolsch, en daartussenin twee flesjes, een bruine met afgezakte schouders en een fris groen exemplaar met aanzienlijk meer borstruimte.

10% meer inhoud is niet veel maar kan ik volgen, 100% Grolsch zou een smaakgarantie moeten zijn. Een garantie voor de smaak die ik gewend ben, maar in de fles onder de kroonkurk niet terugvond.

Misschien moet ik mij maar eens wenden tot Enschede en vragen hoe dat zit.

2 opmerkingen:

  1. Zeer actueel, na de uitzending door de Keuringsdienst van Waarde gisteravond, die uitgerend over bier ging! Jij bent kennelijk niet de enige die zich wat inbeeldt bij het drinken van een bepaald merk of uit een bepaald soort fles.
    In die uitzending bleek dat zowel de onderzoeker als ook de zogenaamde Nederlandse 'bier expert', die aan de hand van een smaakproef moesten determineren welk glas bier bij welk merk hoorde, in alle gevallen de plank faliekant mis sloegen. Ook bleek het smaakverschil tussen de merken eigenlijk te verwaarlozen. Verschillende merken pils worden gemaakt bij een en dezelfde brouwerij, met nagenoeg dezelfde samenstelling en als gevolg bijna dezelfde smaak. Het enige verschil tussen huismerk en A-merk bleek de prijs te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jee wat vreemd L., zelfs een bierexpert die het verschil in smaken (merken) niet meer kan herkennen..
    ik verbeeld me ook altijd smaakverschil -maar ik drink de laatste jaren niet veel bier meer. Het was meer een kroeg-drank. (En misschien heb (had?) je daar (toen?) smaakverschil door de tap, geenidee..)

    Wel wat jammer BP, dat ze de beugelfles gemoderniseerd hebben, ik vond het charmante flesjes. Maar het zal vast schelen, al was het maar in brandstof voor het vervoer.. :-)

    BeantwoordenVerwijderen