Pagina's

02 juni, 2008

HUISWIJN ONDER DRUK






In 2005 mixte ik twee wijnen om iets drinkbaars te krijgen. De ene was een te zure appelwijn en de andere een veel te zoete kweewijn.
Ik noemde het HUISWIJN. Ik bottelde het te snel, de kurken vlogen eruit! Gelukkig viel de schade mee. De flessen waar zichtbaar een te grote druk op stond voorzag ik van opgespaarde 'ijzertjes' van 'bubbeltjesflessen'. Sindsdien is er geen fles meer gesprongen!
Vandaag maakte ik weer zo'n fles open. Ik kon het met de hand doen; de kurk die eruit kwam is minder dan de helft van de kurk die er inging! De kurk is dus flink in elkaar geperst, er komt dus een behoorlijke druk op zo'n fles waarin de fermentatie verder gaat! Het glas van 'bubbeltjesflessen' is ook dikker dan dat van een wijnfles, de kurk heeft ook een andere vorm.
Ik weet nu waarom!
De Huiswijn lijkt op een rose Champagne, drinkt lekker weg maar is behoorlijk koppig!


(;-)


2 opmerkingen:

  1. Ja, 't is zeker een machtig drankje!
    L.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik krijg er helemaal dorst van :-)
    Slim gemaakt/hergebruikt trouwens die champagne-kronen!

    BeantwoordenVerwijderen