Pagina's

28 november, 2006

*


Roest in ruste

Rust at rest







"Schip op berg", noemde ik dit beeld ruim twintig jaar geleden. Ik had hoog in de heuvels van Toscane midden op een akker een flinke motorboot zien liggen en vroeg mij af wat die boot daar deed. Voor een tentoonstelling in Maastricht heb ik toen een aantal manshoge, beschilderde kartonnen beelden gemaakt met die boot op de berg als uitgangspunt. Later heb ik er eentje omgezet in metaal. De 'berg' maakte ik van rvs en beschilderde die met zwarte acrylverf.
Tot mijn eigen verbazing zit die verf er nog steeds op. De 'boot' lastte ik van 1 en 2 mm plaatstaal in elkaar en beschilderde ook die met acryl. De 1 mm plaat is bijna weggerot, de verf lijkt daar de plaat bijeen te houden. De 2 mm plaat is er nog wat beter aan toe, maar gaat er op den duur ook aan. De holle ruimte is een waar eldorado voor het winterkoninkje geworden. Elke winter zien wij haar of hem het ene gat in en het andere uit gaan. Het holle beeld zit vol met spinnetjes en andere overheerlijke insecten.

Twenty years ago I named this sculpture "Ship on mountain". I had seen a large motorboat lying in the middle of a field
high in the hills of Tuscany, and wondered what it was doing there. After that I made several man-sized, painted cardboard sculptures for an exhibition in Maastricht, based on the boat on the mountain. Later, I converted one of them into metal. I made the 'mountain' from stainless steel and painted it with acrylic paint.
To my surprise, the paint is still there. I welded the boat together from 1 and 2 mm steel plate and painted that with acrylic paint too. The 1 mm plate has almost rotted away, it looks as though only the paint is holding it together. The 2 mm plate is in somewhat better condition, but that too is doomed to disappear. The hollow space has become a real eldorado for the wren. Each winter we see him or her go in one hole and come out the other. The hollow sculpture is full of spiders and other delicious insects.




Dit beeldje heeft nooit een titel gekregen. Het is ook gemaakt van 1 mm plaatstaal. Het had te maken met vis en visserij. Het onderste deel van de vissekop, daar waar het regenwater in kon blijven staan, is praktisch weggerot. Maar de rest staat nog fier overeind. De Hedera neemt er langzaam maar zeker bezit van.

This sculpture never got a title. It too is made from 1 mm plate steel. It was about fish and fishing. The lower part of the fish head, where rainwater could collect, has almost rotted away. But the rest still stands proud. Slowly but surely, the ivy is taking over.






Deze had wel een titel maar die ben ik bewust vergeten. Ik maakte het na een overweldigend kerstdiner. Op de tafel lag nog veel meer 'voedsel' dan de drol die er bijna af rolt. Alles overgoten met een kleurig 'sausje'. Het staat al jaren bij de kippen, die het soms gebruiken om onder te schuilen. Zo nu en dan zet ik het weer eens recht.

This one did have a title but I forgot it on purpose. I made it after an abundant Christmas dinner. There was much more 'food' on the table than just the 'turd', which is almost rolling off. All covered in a colourful 'sauce'. It's been standing in the chicken run for years, occasionally
they use it for shelter. Every now and then I righten it.





Als laatste dit vorm-experiment, bedoelt als vloerverlichting. Het staat al jaren buiten onder de bomen in de drup. Het is gemaakt van 1,5 mm triplex en zit slechts met nietjes in elkaar!

Finally, this experiment in form, intended as floor lighting. It's been standing outside under the trees for years now, rain dripping on it. It's made from 1,5 mm triplex,
held together only by staples!







*

2 opmerkingen:

  1. Wat doen die beelden het goed buiten, zelfs - of juist - met dat roesten. Geinig dat zo'n winterkoninkje de kunst benut.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik vind die roest ook wel mooi.. dat papierdunne metaal, verbrokkeld, heel poetisch. En het heeft ook wel iets van hartelijke zelfspot om het zo aan de getijden over te leveren.. :-) (Als je nu wat dichterbij woonde èn cursussen gaf zou ik me meteen melden.)

    BeantwoordenVerwijderen