Pagina's

25 februari, 2007

*
KAARTJE
*



Wat muziek betreft ben ik altijd een allesvreter geweest. Thuis ben ik niet bepaald met muziek grootgebracht, een pick-up of radio was er niet. M'n vader had een viool maar er echt op spelen kon hij niet. Begin 60er jaren kwam er een piano in huis omdat bleek dat een van m'n broers wel degelijk muzikale gaven had en de blokfluit ontgroeid was. Voor mij was muziek iets voor de achtergrond, iets wat je toevallig meenam. Dat veranderde pas toen ik van een vriend van mijn ouders niet alleen een pick-up kreeg maar ook platen. Van die grote zware 33 toeren platen met een soort jazz in de groeven. Geluid waar je nu een 12-30 jarige mee de klippen opjaagt. De Beatles kwamen naar Blokker, Woodstock en Kralingen vonden plaats, ik wist het maar deed er niets mee. Misschien was ik bang, bang voor het onbekende, bang om te ontdekken dat ik eigenlijk helemaal niets van popmuziek afwist. Wij draaiden Franse Chansons, prachtig maar van de tekst begreep ik niets. Ook klassiek kwam in huis, niet een bepaalde periode maar alles door elkaar heen. Met m'n vader ging ik naar mijn eerste concert, een klassiek concert, later volgden er meer. Maar een pop- of jazz concert heb ik nog steeds niet meegemaakt. Dat gaat nu voor het eerst gebeuren, Bob Dylan and his band, een klassieker mag je wel zeggen.

3 opmerkingen:

  1. Wat mij nu weer opvalt, is dat hoewel je telkens beweert on-muzikaal te zijn, je een verrassende verzameling bijzondere platen en CD's in zeer diverse muziekstijlen bezit. Hoe kan dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aaah Wat ggaaaaf!!!
    In 1984 ben ik naar een concert van Dylan geweest, het zou best eens kunnen dat het meeste vinyl in mijn collectie van hem is :-) Tof dat je nu ook naar pop- (en jazz?-)concerten gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik in 1978, kort nadat ik in Nederland aankwam, in Rotterdam, Feijenoord Stadion. Een geweldig concert; ik had nooit zoiets massaals meegemaakt. Onvergetelijk. Al die mensen, heen en weer deinend en meezingend, met hun verlichte aanstekers. Had het geluk om zomaar, op de valreep, (kennelijk geretourneerde) kaartjes te kunnen bemachtigen bij de Nieuwe Muziekhandel in de Leidsestraat, terwijl het concert al lang als uitverkocht gold. Heb ook een klein aantal Dylan platen (als je kijkt naar z'n hele productie!), die de laatste jaren op (zelfs SA-)CD uitgebracht worden.
    L.
    L.

    BeantwoordenVerwijderen