Pagina's

06 oktober, 2009

RESTANTTURKSETORTEL



Streptopelia decaocto


Laatst vond ik in de tuin een hoopje grijze veren duidelijk van een Turkse tortel afkomstig, geplukt door de (denk ik) Sperwer. Wat je niet zo vaak als restant van een plukpartij tegenkomt is de kop van het slachtoffer. Deze keer lag het er met doffe ogen wel bij met restjes vlees en aangekoekte blaadjes. De slachtpartij moet minstens een dag eerder plaatsgevonden hebben. Ik denk dat de rover, ongestoord, op z'n gemak de duif geplukt heeft. Ik hoop dat hij/zij er van genoten heeft.

2 opmerkingen:

  1. Van mij mag de sperwer er dagelijks eentje nuttigen! Met z'n zestien of twintig werken ze een heleboel gratis kippenvoer naar binnen (evenals de Vlaamse Gaaien, eksters, kraaien en kauwen trouwens) en 's winters zijn ze 'als de kippen erbij' als ik graan en kruimels strooi, uitsluitend bedoeld voor de lieve kleine zangvogeltjes. In Groot Britannië (waar ze pas in 1953 arriveerden) wordt de Turkse tortel zeer toepasselijk 'collared dove' genoemd. Ik lees trouwens dat ze oorspronkelijk uit Azië komen (dus hoezo Turks?) en zich geleidelijk over de hele wereld verspreiden.

    BeantwoordenVerwijderen