Pagina's

23 oktober, 2009

NOG EEN STOOMMACHINE!





Deze BEWO gietijzeren beugelzaagmachine is vermoedelijk van net ná de WO II. Ik kocht hem zo'n twintig jaar geleden van een collega beeldhouwer en betaalde er hfl. 100.-- voor. De collega kocht een moderne beugel-lintzaagmachine voor veel meer guldens dan de honderd die hij van mij kreeg. Van die nieuwe aanschaf kreeg hij al snel spijt, zijn oude zaag bleek meer solide en nauwkeuriger dan dat nieuwe 'blikken ding'! Ik kan het niet ontkennen. Ik zaagde al eens plakjes van 2 mm van een stuk rondstaal van 100mm zonder noemenswaardige dikte tolerantie!

Vandaag had ik twee stukken U profiel nodig, 8x8x4.5 cm gemiddeld 6mm dik. Hij doet er nog geen vijf minuten over en dan valt het afgezaagde stuk op de grond. Meestal tenminste!

Het geluid is weer voor liefhebbers, maak er van wat je wilt.
De eerste opname deed ik uit de hand en maakte hem in QiuckTime op lengte. Voor de tweede blies ik het stof van m'n statief voor een vastere hand, deed wat licht aan en hoopte op de val van het afgezaagde stuk!

2 opmerkingen:

  1. Altijd leuk die ouwe machines! Ik werk steeds op m'n Bewo maar die is van de jaren 70 (net als die van het metaalpracticum lokaal van de Rietveld toen). Anders draai ik op een authentiek Raglan (met leren riemen) uit de jaren 50, ZONDER langsvoeding! Alles met de hand...
    Gr

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige machines! ik hoop dat men die blijft maken.. Mijn vader maakte vroeger soms zelf machines, om stenen te trommelen bijv, dan ging hij 3, 4 keer per week terug naar de sloop omdat de ruitenwissermotortjes die hij gebruikte het telkens begaven. Kan me trouwens voorstellen dat in zaagmachines, al helemaal in gietijzeren, veel zwaardere motortjes zitten.

    BeantwoordenVerwijderen