Pagina's

22 oktober, 2009

ALLEEN VOOR LIEFHEBBERS





De kleur en geur van hout.

Je kunt het je bijna niet voorstellen, maar voor 'pallets' worden soms de mooiste houtsoorten gebruikt! Natuurlijk is het 'resthout' maar daarom niet minder mooi. Purperhart is zo'n houtsoort, ik kan het niet over mijn hart krijgen dat zomaar in de haard te gooien. Twee keer eerder al heb ik het over dit prachtige hout gehad en dit zal niet de laatste keer zijn.
Ik heb nog een aantal van die grijs/paarse pallet balkjes met spijkergaten liggen en weet eigenlijk niet goed wat ik er mee moet.
Omdat de dag vandaag met regen begon en tuinwerk geen optie was heb ik zo'n balkje doormidden gezaagd en op de vlakbank bewerkt tot een handzaam stuk voor op de draaibank.
Ik heb geen houtdraaibank, maar een zeer oude metaaldraaibank waarop ik tegen alle regels in ook hout en andere materialen draai.
Tot nu toe zonder noemenswaardige problemen.
Voor het draaien gebruik ik dan ook rustig de beitels die voor metaal bedoeld zijn en laat de 'automaat' z'n werk doen!
Het geluid dat op dit korte filmpje te horen is lijkt op dat van een oude stoommachine of zelfs een trapnaaimachine en juist dat is wat het voor mij zo leuk maakt! Ik weet echt nog niet wat ik met de twee gedraaide rondhouten ga doen, maar ik denk aan een kinderstoeltje voor opa's met kleinkinderen die zo'n stoeltje al lang ontgroeid zijn.

4 opmerkingen:

  1. Ja, dat geluid. Doet denken aan de stoomtrein. Erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een mooi machientje, en mooi, dat zalmroze hout! Waarom mag je op een metaaldraaibank eigenlijk geen hout draaien? Brandgevaar of zoiets..? (ik kon me niets anders bedenken..)

    kBen benieuwd wat het uiteindelijk wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Jolie..het is geen kwestie dat het niet mag, maar je dóet het gewoon niet! Een metaaldraaibank heeft fijne onderdelen en werkt gewoonlijk met koeling. Houtstof zorgt dan gek genoeg voor slijtage!Mijn bank is al (ver)gesleten en dan kan het geen kwaad meer! En dat zalmroze hout wordt purper als je het in de olie zet.
    @de sista...dat mooie geluid komt door de tandwielen in combi met het 'snijdende' geluid van de beitel in het hout.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @BP ah, ik begrijp het, al zou ik gedacht hebben dat hout minder weerstand biedt dan metaal, en zo'n machine dus juist harder slijt van het hardste materiaal :-) Het zal wel net zoiets zijn als in computers: die lijden ook onder stof.

    kBen heel benieuwd hoe het purperen hout er uiteindelijk uit zal zien!

    BeantwoordenVerwijderen