Pagina's

24 oktober, 2009

L O O D G I E T E N





Toen wij de pick-up en het Huuske pas hadden zei de baas van onze garage: "Je moet vooraan eens vijftig kilo extra aanbrengen, dan zal de wagen beter in balans zijn en een beter stuurgedrag vertonen."
Hij had het over een paar betonnen stoepranden of een (ouderwetse) baal cement, maar die hang je niet zomaar even op en bovendien zijn die nogal groot in volume.
Ik dacht eerder aan lood, klein van volume en behoorlijk van gewicht. Lood verzamel ik al vanaf het moment dat ik het nut ervan inzag, ik heb dan ook behoorlijk wat kilo's in huis.
De stukjes U profiel die ik gisteren afzaagde zijn bedoeld als afsluiting/ophanging van een vierkante pijp die ik vanmiddag vulde met lood. Intuïtief dacht ik wel te komen aan de genoemde vijftig kilo, maar toen de pijp met lood afgekoeld was en ik 'm op de weegschaal zette, kwam de wijzer niet verder dan 28 kg!
"Waarom" dacht ik meteen, "heb ik het niet van te voren uitgerekend?" Maar rekenen is nooit mijn sterke kant geweest; sterker nog, er is meer misgegaan omdat ik iets 'uitrekende' dan wanneer ik het niet deed. 'Omdraaiingen' hebben mij al heel wat ellende en gevloek gebracht.

Nu ben ik achteraf aan het rekenen geslagen (zowel uit het hoofd als met de calculator), maar de uitkomst ligt hoger dan het werkelijke gewicht. Waar gaat het fout?

De buis is inwendig 6,5 x 6,5 x 74 cm, dat is 3126,5 cm3
Het soortelijk gewicht van lood is 11,35 gram/cm3
Alleen het lood in de pijp zou dan 35,48 kilo moeten wegen!

Is de weegschaal niet goed?
Klopt mijn berekening niet?

Wie helpt mij uit de droom?


5 opmerkingen:

  1. Volgens mij klopt de berekening. Probeer de personenweegschaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ... je berekening is goed lijkt me dus moet het wel een mismatch in het soortelijk gewicht zijn, kennelijk is het dus geen 100% lood maar een legering met tin waarvan het sg 7,3 is...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Arjen..het lijkt een plausibele verklaring, maar ik heb voornamelijk oud bladlood gebruikt en daar zit volgens (www.architectenweb.nl/aweb/archipedia/archipedia.asp?ID=3072)alleen maar 0,03 tot 0,06 koper bij!Dat kan nooit het verschil uitmaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Niels Elffers3/11/09 11:29

    De berekening is perfect! het probleem is waarschijnlijk luchtbellen!!
    Ben je er zeker van dat de koker helemaal vol met lood zit!
    Bij Bammens Maarssen is dat hun grootste probleem!
    Had je inderdaad 3,12 DM3 lood gesmolten?

    Groetjes Niels

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Niels.....ik denk dat jij gelijk hebt, lucht! Ik heb de buis al een keer goed heet gestookt in de hoop dat het lood zou zakken, maar ben daarmee gestopt omdat ik mij het (plof) gevaar realiseerde ingeval er inderdaad lucht in zit. Geen idee of het 3,12 DM3 lood is,gewoon oud bladlood.

    BeantwoordenVerwijderen