Pagina's

29 september, 2009





MENNESKET VED HAVET



Voor je het weet sta je op een camping aan het Duitse Noordzeestrand en wel bij 'Kurverein Neuharlingersiel', een gigagroot terrein, veel vaste plaatsen, maar nu - bijna oktober - beslist niet uitgestorven. Voor 10 euro (!) mag je gaan staan waar je wilt en ook nog onder de douche. Dat is echt een koopje. Het is m'n eerste nacht in een poging mijn rondje Denemarken over te doen, een rondje waar ik twee maanden eerder aan begon maar door problemen met de auto vroegtijdig een einde aan moest maken.
Op deze plek zou ik in het hoogseizoen beslist niet willen staan, maar nu is het er aangenaam vertoeven. De camping ligt achter een dijk, een soort Hondsbossezeewering. Bij het invallen van de duisternis besluit ik een kijkje achter die dijk te nemen. Er blijkt een spierwit zandstrand te zijn waarop nog niet in winterstalling gebrachte genummerde strandstoelen staan in afwachting van de laatste huurders. Achter/naast dat strand is het wad, een samengaan zoals ik dat in Nederland niet ken. Langs dat wad loopt een wandelpad verlicht door lantarens. In het schemerdonker hoor je de vogels luidkeels op zoek naar een plek voor de nacht, prachtig om mee te mogen maken.

De volgende dag, het was zonnig maar er woei een stevige kille wind, doemden er opeens een stel wonderlijke figuren op. Ik was Esbjerg nog niet voorbij of daar stonden zij, links de kranen van de haven en rechts de Mannen van Havet. Een groep van vier een beetje houterige mannen, ik denk meer dan twintig meter hoog, gemaakt door een (voor mij) volstrekt onbekende beeldhouwer. Ze doen mij denken aan de beelden van Axel & Helena van der Kraan, waarvan o.a. in de hal van het fotomuseum in Den Haag een prachtig paard te zien is.
Voor mij geen beter begin van een korte vakantie dan dit.


&

(Later toegevoegd.)

Op Flickr kwam ik meer foto's maar ook deze tekst tegen. Wat de maat betreft heb ik mij dus aardig vergist.

Swedish Sculptor Svend Wiig’s impressive Mennesket ved Havet (Man Meets the Sea) towers over the beach north of Esbjerg. The sculpture depicts the pure unadulterated encounter of the human race with the forces of nature – before the sea rises up and starts to “take action”. The identical faces stare across the sea, creating an almost divine impression. On a clear day, the nine-metre-high sculpture can be seen at a distance of ten kilometres.


3 opmerkingen:

  1. Dus het is goed gegaan? Mooi! Deze mannen komen op mij heel robotachtig over, en dan ben ik nog aardig. Ze doen me eigenlijk aan wat stalinisticher beeldhouwwerk denken, of nog erger. "...door kracht." enzo voort.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ De Sista Dat was ook mijn eerste reactie. Maar de gedachte aan al die mannetjes overal ter wereld, die op bankjes al keuvelend over havens en zee uitkijken verdrong dat gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoewel het een modern kunstwerk is, riep het gestyleerde en het ambachtelijke van dat monumentale houten (Friese trek-?) paard in het museum voor mij associaties met de Amsterdamse School op.

    BeantwoordenVerwijderen