Pagina's

17 september, 2009

B A T T E R Y P A C K





Ik ben niet zo oud dat ik de trekschuit, paardentram of postkoets heb meegemaakt. Maar mijn grootmoeder had het over de A-tax (taxi) en zag een vliegtuig, voor het eerst boven Haarlem rondjes om de St. Bavo maken en dat is nog geen honderd jaar geleden! En honderd jaar of meer oud worden is voor de mens ook beslist geen uitzondering meer. Maar van alle technische ontwikkelingen die ik in mijn relatief korte leven tot nu toe heb meegemaakt, gaat de digitale wel het snelst. En juist die snelheid waarop tegenwoordig gerekend wordt en die voor mij bijna niet te volgen is, is voor jonge mensen - zeer jonge mensen- de gewoonste zaak van de wereld.
Digitale fotografie -beelden vastleggen zonder dat daar een lichtgevoelige emulsielaag voor nodig is- was twintig jaar geleden voor het grote publiek nog onbekend terrein. Nu maken we foto's met een 'telefoon' en filmen met een fotocamera.
De accu van 'onze' eerste digitale camera, de SONY Cyber-shot DSC-F717 (een jaar of zeven oud) was aan vervanging toe. De vraag was even of wij niet alleen de accu maar de hele camera moesten vervangen, want wat is vandaag 5.0 mega-pixel als een beetje camera met het dubbele pronkt? Maar ondanks het ontbreken van een paar schroefjes, veel stof en ruimte tussen de losse onderdelen, houden we van deze camera met z'n vele mogelijkheden, waarvan de meesten nog nooit door ons gebruikt.
We kozen dus voor een nieuwe accu, zochten en kochten hem op Internet, betaalden met iDEAL en maakte al de eerste foto's met de nieuwe accu, zonder daarvoor het huis uit geweest te zijn.
Voor mijn grootmoeder, mijn moeder maar ook Marion (1944-1995) een ongekende luxe en snelheid!

Vanmiddag reden we - in de polder - even achter een paard met wagen en overviel mij het gevoel van rust, het gevoel van zo kan het ook, ook nu nog!

2 opmerkingen:

  1. En dat is nog niet eens het begin: tegenwoordig kun je met je mobieltje niet alleen fotograferen en bankieren, maar zelfs in (een aantal) restaurants en cafés een hapje en drankje bestellen en via sms direct betalen, zo lees ik in een recente nieuwsbrief van de Rabobank. Met je mobiele telefoon in de hand hoef je bovendien nooit meer te zoeken naar een (defecte) parkeerautomaat maar je kun je gewoon achteraf je parkeerkosten betalen, zonder vrees voor een parkeerboete! (Maar in je oma d'r tijd bestonden de termen 'parkeergeld' en 'parkeerautomaten' niet eens.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh en over de moderne technieken.... (En Oma)
    De gemiddelde nieuwe auto heeft een (Electriesch of niet) gemiddeld motorvermogen van 138 PK...
    Wist je dat de gemiddelde snelheid op de M25 (Ringweg London) gemiddeld excact het zelfde is als die van paard en wagen (1PK dus...)
    Feit!!

    Leuk hé,

    Niels

    BeantwoordenVerwijderen