Pagina's

16 september, 2009

O c h r o m o n a s





Het water in de put achter de garage, broedplaats van de salamanders en kikkers, heeft sinds een paar dagen een wonderlijke kleur. Niet het water zelf, maar een flinterdun laagje op het water oogt alsof er een potje goudpoeder in is gevallen. In daglicht ziet het er uit als op de onderste foto, maar flitslicht laat de gouden gloed beter zien.
Er blijkt inderdaad een goudalg (Ochromonas) (www.goudalg.nl/nieuws.html) voor te komen in/op onze Nederlandse, niet stromende binnenwateren. Maar onze put is wel een heel klein watertje!
Volgens het gelinkte interessante artikeltje wordt de goudalg ingezet om de Blauwalg te verzwelgen! Voor zover ik het overzie kan de goudalg geen kwaad, sterker nog vanmorgen zag ik 'kroos' dat er gisteren beslist niet was.


2 opmerkingen:

  1. Prachtig, dat "goudpoeder" -wilde ik al een tijdje schrijven, maar het reageren kwam er niet van. Fijn, zo'n veilige amfibie-woonplaats!

    (Wij hadden ook zo'n soort put, met zo'n vierkante bakstenen rand, al vermoed ik dat deze groter is, en niet, zoals de onze, een vetput is tussen het keukenriool en (o.a.) het straatriool.. Wij hadden er dus bepaald geen salamanders en positieve goudalg, stinkende prut was het. We hebben m laten vervangen door een roetsvrijstalen / keramisch putje.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Jolie, deze betonnen put is 1x1x1.6 M (de rand die ik er zelf op metselde is groter). Ik vond de put toen ik de grond klaarmaakte voor een kruidentuintje. Hij was helemaal volgestort met puin en ander afval.Op de plaats van onze garage stond een varkenskot, ik denk dat de (gier)put daarbij hoorde.

    BeantwoordenVerwijderen