Pagina's

08 juli, 2008

Twee benen in een weiland.







Eén van de eerste schilderijtjes die wij kochten was van een ons onbekende kunstenaar. Het was dit paneeltje van Michael Joseph Berkhemer met de titel 'Twee benen in een weiland'. Wij kochten het in 1972 in een nu niet meer bestaande galerie in Breukelen. Het heeft sindsdien afwisselend aan de muur gehangen en in de kast gelegen. Twee jaar geleden heb ik het uit mijn handen laten vallen en kwam het met een hoek van het achterpaneel op de grond terecht. Het materiaal is spaanplaat, de hoek was dan ook behoorlijk beschadigd, opengebarsten en verf eraf. De spaanplaat schade heb ik zelf verholpen: houtlijm er in en tussen de bankschroef geklemd. De verf was een ander probleem omdat ik niet wist wat voor soort er was gebruikt. Via Google heb ik Michael gevonden en hem per mail gevraagd of hij nog wist wat hij in 1972 voor verf gebruikte. Dat wist hij wel, maar hij wilde het paneeltje graag zelf herstellen. Het is voor hem een jeugd schilderijtje dat hij maakte net na het verlaten van de Academie. Gisteren hebben we het opgehaald, het ziet er weer prachtig uit. Zijn werk heeft sinds onze 'Twee benen' een enorme ontwikkeling doorgemaakt, hij schildert nog steeds, maar dat is dan ook op het eerste gezicht de enigste overeenkomst. Bij beter beschouwen is te zien dat oppervlaktebehandeling, struktuur en kleine kleurnuances nog steeds een belangrijk onderdeel van het werk vormen. Om te zien waar ik het over heb is het de moeite waard naar zijn site te surfen en dan vooral te kijken onder het kopje 'wallsculptures'.

www.michaelberkhemer.com




(....)



1 opmerking:

  1. Wat ontzettend leuk zeg, zo veel jaren later iemands ontwikkeling zien.. Leuk dat dat kan via internet.. En heel attent en zorgvuldig dat je hem hebt gevraagd hoe de restauratie het beste kon gebeuren..

    BeantwoordenVerwijderen