Pagina's

03 november, 2007

L E G O H U I S J E





Ik weet niet meer precies in welk jaar ik dit LEGO huisje maakte, we woonden net in de grote stad Amsterdam, het moet 1958-1959 geweest zijn. Mijn geliefde constructiemateriaal was MECCANO, ik kon er al mijn dromen mee verwezenlijken. Niet dat ik veel had, één grote doos met wat aanvullingen. LEGO was een nieuw bouwmateriaal waar ik eigenlijk niets van wilde weten, te simpel en je kon er alleen maar huisjes mee bouwen. Toch kreeg ik (ik denk met 5 december) een 'aanvangsdoosje'. Daar kon ik net een half huisje mee bouwen. Het nieuwe LEGO moest gepromoot worden, dus werden er wedstrijden uitgeschreven voor het mooiste bouwsel. Ik weet niet meer hoe ik daar achter kwam, maar ik dacht: daar ga ik iets voor maken. Ik bedacht een huisje tegen een berg geplakt, dat kon ik met dat kleine beginnersdoosje net behappen en bovendien vond ik het kliederen met stijfsel en oude kranten veel leuker dan het stomme stapelen van die steentjes. Ik maakte dus van kippengaas een berg, beplakte die met oude kranten en bouwde m'n halve huisje. Een bevriende fotograaf zette er een lamp op en maakte een foto, die ik inzond. Een aantal maanden later kreeg ik een brief, of ik maar naar De Bijenkorf aan de Dam wilde komen om mijn prijs in ontvangst te nemen. Mijn moeder ging mee naar de speelgoed afdeling alwaar ik van een verkoopster in een achterafhokje een GROTE doos LEGO kreeg, ik had niet de HOOFDPRIJS (dat was een trip naar LEGOLAND), maar wel een grote! Ik heb er niet veel mee gedaan, voor mij was de lol er af. Met Balsahout en papier vliegtuigen bouwen was veel leuker, lag meer in mijn lijn en lag dichter bij mijn uiteindelijke professie, het bouwen van beelden.



%


2 opmerkingen:

  1. Erg leuk.. Heel mooi huisje, en ook al dichter bij je latere professie.
    Je was vast al te 'oud' voor lego, misschien had je het op je derde leuk gevonden, -Rosalie (2) vindt bouwsteentjes op elkaar klikken soms leuk, maar samen spelen de dames eerder met houten blokken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het een knap fantasievol huis, B.P.
    L.

    BeantwoordenVerwijderen