Pagina's

04 november, 2007

DE STER VAN BETHLEHEM




Aangestoken door het kerstgeknipper van Joli en de al weer vroeger begonnen 'donkere dagen voor kerst' (de kerstbomen liggen al weer klaar) en het gevoel deze dag toch weer een blog te willen maken plus een nostalgische toer door m'n plakboek.........resulteert in het plaatsen van deze foto uit 1962.
Ik was 17, lid van de V.C.J.C. en mocht herder spelen in een kerstspel van Martinus Nijhoff onder regie van Nel Kars. De aangeplakte baard aan het einde van de gele streep zat op mijn kin. De tweede herder (rode streep) werd gespeeld door Joost Nuissl.
Voor zover ik mij kan herinneren voerden we het spel twee keer op, één keer in Amsterdam en één keer in Naarden. Wat ik toen niet wist, maar nu net gelezen heb is het volgende:

Verhalen over theater tijdens de bezetting,
Hoe is het mogelijk dat het kerstpel De ster van Bethlehem van de 'verboden schrijver' Martinus Nijhoff ieder oorlogsjaar werd gespeeld en een groot publiek wist te trekken. Hebben de beroemde 'zwarte avonden' echt plaatsgevonden en wie kwamen daar op af? Op deze - en nog veel meer vragen - krijgt u in Spelen onder spanning eindelijk een antwoord. Want reken maar dat het in die tijd spannend was om te spelen!

Ik denk dat Nel hier meer van weet, wij wisten het in ieder gaval niet. Wij speelden gewoon een spel met volle overgave, zwart/wit zoals de foto.



*


2 opmerkingen:

  1. Lijkt me wel erg spannend, spelen in zo'n toneelstuk voor volle zalen. Geweldig ook, dat je nog een foto ervan in je bezit hebt!
    L.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Te spannend voor woorden, gelukkig had ik geen tekst!

    BeantwoordenVerwijderen