Pagina's

21 augustus, 2007

Cystoscopie

oftewel gefriemel in je piemel.

.



Ik ben geen held en zeker niet bij de tandarts waar ik gisteren drie kwartier in de stoel moest liggen. (Ik heb wat men noemt 'slik- en ademhalings problemen'.) Maar vandaag moest ik naar de uroloog voor een Cystoscopie en daar zag ik veel meer tegenop.In de folder die je bij het eerste bezoek meekrijgt staat dit vrolijke plaatje, maar het getoonde instrument is totaal achterhaald, althans in Waalwijk waar ik het onderzoek onderging. De uroloog, verpleegkundige en de patient kijken naar HET SCHERM en volgen de weg van de camera door de urinebuis via de prostaat en de sluitspier naar de blaas. Daar maakt de camera een rondje en kunnen de toeschouwers zien of er ongeregeldheden zijn. Bij mij was dat zo, het onderzoek is dus niet voor niets geweest. Wat we zagen was een soort kwal, een bol met tentakels. Dat heet een poliep en omdat hij toch wel groot is, ± 2cm moet hij er uit. En pas na onderzoek zal blijken of die kwal kwaad kan.
Maar het inbrengen van dat toch wel 6mm dikke flexibele instrument was een fluitje van een cent, de tandarts was erger.

.


2 opmerkingen:

  1. Hoe moet ik hier nu op reagren ?? Ik zou zeker niet meekijken op het scherm.
    Kan alleen maar zeggen: hoop dat het "loos alarm" is.
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Natuurlijk hoop ik ook dat dat het loos alarm is, zo niet dan moet ik er tegenaan!
    Maar het is leuk om mee te kijken als je er niets van voelt tenminste!

    BeantwoordenVerwijderen