Pagina's

29 augustus, 2007

CORNUS KOUSA





-Kom eens kijken- riep buurman Gerard, er hangen vreemde ballen in een boom. En inderdaad een oranje-rode bijna kitscherige vrucht kregen wij te zien. De struik hing er vol mee. We wisten niet wat het was. -Zoek eens onder de C- opperde Lindsey -want volgens mij is het een Cornus.- En jawel, in het meer dan duizend pagina's tellende 'BOTANICA' stond een afbeelding van wat Gerard in zijn tuin heeft staan. Het blijkt de Cornus kousa te zijn, een uit China afkomstige boom die zes meter hoog kan worden. Hoe lang hij daar over doet staat er niet bij. Een deel van de groei hoop ik te kunnen volgen want natuurlijk ga ik het zaad in een potje stoppen. Maar boompje groot, plantertje dood.


*


5 opmerkingen:

  1. Het is een van de mooiste en meest dankbare bomen (struiken?) uit de cornus familie. Kennelijk zat het beeld van de vrucht nog ergens in mijn hoofd van die keer - nu jaren geleden - dat ik hem opzocht wegens de markante bloemen (die eigenlijk grote witte schutbladeren zijn). Dus bij deze boom geldt: twee voor de prijs van een!
    L.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw wat een mooie vrucht.... Dat zoiets groeit in ons klimaat. Kun je iets met de vrucht doen, drogen misschien?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De vrucht zelf is als een tomaat, en zal met drogen inkrimpen tot bijna niets. (Veel vocht en een aantal zaadjes.) De ± 12 zaadjes kan je drogen, dat doe ik dan ook braaf. In het voorjaar stop ik ze in een potje in de hoop dat er wat uit gaat groeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wat leuk Timberman, ik ben benieuwd... Het groeien gaat vast sneller dan je denkt - Googlede ik althans bijelkaar, en het schijnt dat de vogels dol zijn op de vrucht, las ik, kortom, ik ben benieuwd(, en misschien is het ook een struik die past in onze tuin!)

    BeantwoordenVerwijderen