Pagina's

18 april, 2007

What's in a name?

*

Het begin van mijn puberen vond plaats in Arnhem, op de Montessorischool waar mijn vader werkzaam was. Op die splinternieuwe school zaten nogal wat kinderen van (in onze ogen) 'dure' ouders. Vaak met moeilijke achternamen. Wij spraken dan van 'baron van hier tot gunder'. Dat ikzelf behebt was met zowel een dubbele voor-als achternaam drong toen niet tot mij door. Mijn vader was een boerenzoon, mijn moeder een afstammeling van roofridders. De adel stond ver van ons. Later heb ik begrepen dat de adel toen al tanende was, de adel bestond immers bij de gratie van het volk. Het volk waarvan gepikt, geroofd en 'belasting' geheven werd.
De nazaten van die rovers hebben het nu moeilijk, hun bezit moeten ze verkopen, verkwanselen of te gelden brengen. Soms moeten ze zelfs hun eigen gras maaien of op de trekker plaats nemen.
Vanmorgen stond ik op de dijk, niet mijn dijk, van de omgeving te genieten.
Buurman Frank komt langs, stopt zijn koets en zegt : en" Baron van Veen tot Andel en Wijk en Aalburg" bevalt u deze morgen?
Ik mag niet mopperen niet mopperen niet mopperen, was mijn antwoord. Te beduusd te ontdekken dat ik na zestig jaar de ridderslag alsnog ontvang.

2 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige reactie van buurman Frank ! Je merkt het nu zelf: je adelijke uitstraling raak je nooit kwijt, zeker niet als je je zó laat fotograferen !
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goh, wat een charmante opmerking, dat heb je me niet verteld. Dat zijn van die bijzondere kleine uitwisselingen die het dagelijkse leven verrijken.
    L.

    BeantwoordenVerwijderen