Pagina's

29 april, 2007

Boerenvernuft of jongenswerk?




Je komt het over de hele wereld tegen, kisten, kratten, bakken of andere zaken 'waar iets in kan' met wielen, wieltjes of iets wat daar voor door moet gaan eronder. Over de hele wereld werden en worden soms nog 'kogellagerkarretjes' gemaakt. Ooit zag ik op T.V. een reportage over jongens ergens in Zuid Amerikaans land, die met ware doodsverachting op zo'n plank met kogellagers tegen het verkeer in de berg afraasden. Ze deden dat pas na de nodige hoeveelheid lijm gesnoven te hebben. Als ze het niet overleefden hadden ze in ieder geval een spannend maar kort leven gehad.
Ik woonde rond mijn achtste levensjaar in Arnhem, mijn ouders hadden een huis aan de Amsterdamsestraatweg, een weg die redelijk stijl naar beneden loopt (althans in onze kinderogen). Mijn vader had aan een autoped een kistje en een derde wiel gemaakt. Het was dus een autoped met zijspan geworden. Met dat ding en mijn jongste broertje in het bakkie suisde ik de weg af. Dat waren spannende ritjes. Helaas moesten wij daarna naar boven lopen. Zo'n plank met kogellagers (sturen met een touwtje) heb ik ook gehad, maar die lol was van korte duur, de gammele constructie was niet bestand tegen het te schielijk nemen van bochten.
Een zware last is te verplaatsen mits er wielen onder zitten. Bij boeren op het erf zijn daar talloze voorbeelden van te zien. Soms bij een 'mechanisatie bedrijf' gekocht of laten maken, maar vaak ook zelf in elkaar geknutseld.
De wieltjes onder de kar op de foto zijn in verhouding tot de bak veel te klein, toch zal de maker zijn doel bereikt hebben: het kunnen verplaatsen van een last.
De kar stond ergens in Nieuw Zeeland.



+


Geen opmerkingen:

Een reactie posten