Pagina's

07 december, 2008

S I N T A C L A U S





TUSSEN SINT EN KERST


Ik kan mij niet herinneren of ik ooit in Sinterklaas geloofd heb, maar dat zal wel anders heb ik echt iets gemist. Wat ik mij wel herinner is het moment dat ik van dat geloof afviel, dat was op een schoolviering toen ik de schoenen van Sinterklaas herkende als die van mijn vader! De bij het feest behorende cadeaus verpakt in een surprise met gedicht bleven desondanks komen. 't Heilig avondje heb ik nooit als een religieus 'moment' ervaren maar als een volksfeest hoewel de kleding van de goede man zijn afkomst toch wel liet zien. Op 'rijpere leeftijd' ben ik twee keer zijn ZWARTE knecht geweest. Eén van de tientallen geronselde jonge mannen die bij de grote Amsterdamse intocht met pepernoten mochten strooien. In de Brood en Banketbakkersvakschool bij het Amstelstation werden we zwart geschminkt, de witte maar ook de bruine jongens want Piet is nou eenmaal zwart met rode lippen! De weken tussen Sinterklaas en Kerstmis duurden lang, zo lang dat je als kind de tijd had om er naar toe te groeien en het als twee totaal verschillende 'feesten' te ervaren. Kerstmis was een religieus gebeuren wat bij ons thuis eenvoudig werd 'gevierd'. In mijn kleuterjaren behoorde daar ook de 'Kerst dienst' bij, samen met de grootouders naar de Zandvoortse Kring 'Godsdienstig leven', een afdeling van de Nederlandse Protestanten Bond. Thuis stond een boom met echte kaarsjes en een enkele zilverkleurige versiering. De geboorte van Jezus kwam altijd wel op een of andere manier aan de orde. Een echt 'Kerst diner' kan ik mij niet herinneren wel dat de maaltijd iets 'luxer' was dan normaal. Cadeaus onder de boom hoorden er beslist niet bij. In 1962 deed ik als herder mee in een kerstspel de 'Ster van Bethlehem' van Martinus Nijhoff. Dat was meteen mijn laatste kerkgang. Toen Marion in mijn leven kwam veranderde er veel, ook Sint en Kerst. Zij en haar moeder waren gewend elkaar met Kerst cadeaus te geven en een waar kerstmaal op tafel te zetten dat is nou eenmaal een Duitse traditie. Maar zij gingen ook naar de kerstnachtviering in de Duif om hun Lutherse afkomst niet helemaal te verloochenen. De laatste jaren is Sinterklaas uit mijn huis verdwenen, het niet hebben van kinderen heeft daarmee natuurlijk ook te maken, dit jaar staat er ook voor het eerst géén kerstboom in de kamer maar een tak uit de tuin met cadeaus eronder want die zijn gebleven dankzij mijn huidige allochtone vrouw die haar tradities trouw blijft.
In de commerciële boze buitenwereld is de Sint het van de Kerstman aan het verliezen, in veel winkels is al lang voor 5 december alles voor de kerst te koop alsof Sinterklaas echt niet bestaat. Een verbod op Zwarte Piet is laf en onzinnig, het weglaten van het kruis op de mijter nog meer. Over de jurk die de beste man draagt heb ik nooit iemand gehoord, maar het op z'n knie zitten lijkt ook al taboe. Laat het kinderfeest zijn zoals het was en hou religie er buiten. (Het weglaten van alles wat met, in dit geval de Katholieke kerk te maken heeft zou door mij een aantal jaren terug met vreugde ontvangen zijn, nu echter ben ik voor behoud omdat het weglaten ingegeven wordt door angst en angst is nooit een goede leermeester.)
De Lage Landen zijn al eeuwen strijdtoneel van elkaar betwistende partijen.Vaak lag (ligt) daar een religieus conflict, het elkaar opdringen van een overtuiging aan ten grondslag. Helaas hebben we er nooit van geleerd. Laten we blij zijn met alle verschillen die een veelkleurige samenleving met zich meebrengt, we moeten elkaars feesten niet afschaffen maar juist stimuleren, een eenheidsworst als van de UNOX: -vind ik niet te pruimen- kruisbestuivingen zijn de motor van de samenleving, we kunnen er niet buiten. Maar laten we bovenal ons zelf blijven en ons eigen feest vieren op het moment en op de manier zoals wij het willen, met welke achtergrond dan ook. Laten wij ons niet laten verleiden ons met onze neus in die GODVERDOMDE religieuze stront te laten duwen. Religie is geen bindmiddel wat het zou behoren te zijn, maar een splijtbom met wisselende Sinterklazen.
Voor mij blijft Kerst een religieus feest maar dan alleen omdat ik dat ooit zo meekreeg, niet omdat ik geloof en ach of de cadeaus nou voor de kachel of onder de boom liggen is slechts een kwestie van wennen of het nou van Sinterklaas of Santa Claus komt maakt niet zoveel uit.


OOOO



Geen opmerkingen:

Een reactie posten