Pagina's

12 december, 2008

M U S E U M L A N D





Ik ben bang dat het steeds moeilijker voor mij wordt om mee te voelen met de dames en heren van musea voor hedendaagse uitingen met betrekking tot hun keuzes. Van deze tentoonstelling had ik hoge verwachtingen, maar ben enigszins teleurgesteld thuisgekomen. Het ging er de makers om te laten zien dat er ook in de 'binnenlanden' (heartland) van de USA goede kunst gemaakt wordt.
Onze aandacht voor de tentoonstelling werd getrokken door deze foto van Alec Soth (Voor de goede orde, ik, naïveling dacht toen ik deze foto zag dat de tentoonstelling ging over een verdwaasde kunstenaar die in het barre noorden met vliegtuigjes speelde, maar dat terzijde.) De foto blijkt er één uit een kleine serie die zeer de moeite waard is. Er zijn best nog een paar aardige dingen te zien, maar het merendeel is niet aan mij besteed, ik heb het allemaal al eens gezien en dat is niet hooghartig bedoeld.




Ooit maakte ik een 8mm filmpje en losse geluidsopnamen van een vriend die dacht onder invloed van LSD fantastisch fluit te kunnen spelen, niets was minder waar. Vandaag zag ik deze 'krabbels', eronder stond iets met LSD, waarop wij dachten: gemaakt onder invloed van....daarna zagen we filmpjes waarop te zien was hoe de 'Artist' onder het rijden, en wij dachten onder invloed van..., aan het tekenen was, wij vonden dat onverantwoord totdat wij thuis zagen dat LSD staat voor Lake Shore Drive, zie de tekst hieronder.
Maar wat is nou het nieuwe, vernieuwende van dit zogeheten Multi Media Project? De houtskooltekeningen op zich hebben niets te zeggen, het blijft gekrabbel, de twee filmpjes, heen en terug, ook niet. En de combinatie van de twee? Om eerlijk te zeggen te lullig om de aandacht lang vast te houden en de tekst van de conservator in de brochure versterkt dat gevoel alleen maar. Maar wie ben ik .



Er zijn een aantal film/video presentaties te zien waarvan er eentje, "What America Needs - An Interior Expedition" best de moeite waard is, met dien verstande dat de vele door elkaar heen gesproken commentaren moeilijk te volgen zijn, maar ook dat hoort er tegenwoordig blijkbaar bij.



Gelukkig mogen we ook nog lachen om dit werk dat tot de vaste opstelling behoort!


...


(waar waren wij vandaag?)

4 opmerkingen:

  1. ... dit is het nivo van multi-media anno 2008, of dit nu kunst, computervernuft of creatief is, ik vind het geweldig om te zien, hou haar in de gaten die evelien lohbeck, kijk eens naar haar werk op haar site (http://www.evelienlohbeck.com) of kijk vooral naar haar filmpje "noteboek" op youtube ... en verder links naar andere leerlingen van de St Joost kunstacademie in Breda...de moeite waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er prachtig uit en idd het maakt niet uit wat het is, ben benieuwd wat Flip hier van vindt. Bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. John Lennon is NIET dood! Bovendien houdt ie in z'n linkse hand een hele mooie model door Jim Bede ontworpen (kon je toen als bouwpakket kopen) ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. He Flip, zo had ik 't niet gezien, maar je hebt gelijk. En wat knap dat je nog weet van wie het vliegtuig is! Dat is nou echt een soort 'beroepsdeformatie! De foto is trouwens helemaal niet zo oud (2002?), dus des te leuker dat die man zoveel jaren later zo trots poseert met het model.
    L.

    BeantwoordenVerwijderen