Pagina's

18 december, 2008

S N O E K E N





Een paar weken geleden werd mijn aandacht getrokken door een visser die kennelijk met een radiografische besturing stond te spelen. Tientallen meters uit de kant voer iets dat op een landingsbootje leek. Na een babbeltje met de man bleek mij dat hij niet stond te spelen, maar aan het 'snoeken' was, grote snoek welteverstaan en die vertoeft in diep water vertelde hij. Dat bootje, de Carpcatcher BT V met kiepinrichting brengt zijn aas op de juiste plek! Er zit een dieptemeter in. Hij vist met een dode haring die hij aan de lijn bevestigt en in het kiepbakje legt, vervolgens zoekt hij met het bootje de juiste diepte op en geeft het commande: laat maar los. Het aas zakt naar de juiste diepte en het bootje keert weer om. Dan is het wachten tot de verklikkers zich laten horen.
Vanmorgen was hij er weer en kon ik foto's van het bootje maken en liet hij mij een foto zien van een snoek van 1.24m die hij twee weken terug hier ving. Terugkomend van het KLURKEN zag ik hem zenuwachtig heen en weer rennen en wenkte hij mij te komen. Voor het binnenhalen was ik net te laat, maar voor de fotosessie precies op tijd! De snoek mat 1.10m en had een goed gevulde maag, niet door de haring want die zat nog - aangevreten - aan de lijn.
Misschien dat onze Visvriend er nog meer over kan vertellen.





visvisvisvisvisvis


3 opmerkingen:

  1. Ik heb bewondering voor de volharding van die man maar die passie is mij totaal vreemd: hoe hij daar urenlang en soms dagen achter elkaar kan staan te vernikkelen, uitkijkend over de put of in de auto naar de radio luisterend, om vaak toch nog onverrichter zake naar huis terug te keren. Die tijd en inspanning vind ik absoluut niet in verhouding tot de kortstondigheid van dat ene - ook nog zeltzame - 'moment supreme'. En als er dan niemand met fototoestel in de buurt is heb je niet eens een triomfantelijk kiekje om mee te pronken!
    L.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. schitterende snoek, beetje vage tekening, bij kleinere snoeken is de tekening vaak mooier en donkerder maar zo'n grote wil ik dit seizoen ook pakken, word hoog tijd voor een meter snoek, zit er vaak tegenaan maar steeds net niet.
    de man gebruikt mooi spul om te vissen, dat bootje is eigenlijk ontwikkeld voor de karpervisserij maar dat had je vast wel door vanwege de naam en als het goed is is die diepte meter ook meteen een fishfinder ofwel je kunt er ook vis mee detecteren, dure grap overgens, bootje kan zomaar anderhalf duizend kosten voor mij niet weggelegd en als ik eerlijk ben hoeft dat voor mij ook niet en zeker niet voor snoek want daar jaag ik meer op door hele grote stukken sloot af te speuren en hotspots te bezoeken zoals bruggen en natuurlijke hinderlaag stekken voor snoek, heb nog niet echt veel op snoek gevist dit seizoen maar sta wel op twee en ga vandaag ook weer ff proberen te scoren.
    Visvriend

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 1m10, wat een lengte!
    Leuk, ook een aanvullend commentaar van Visvriend erbij :-)

    BeantwoordenVerwijderen