Pagina's

04 oktober, 2010




S T E E F


© Eric Kampherbeek


Op Frontaal Naakt kwam ik een prachtig stuk tegen met de titel 'OVERLAST'; het bleek geschreven door Jeroen Stam. Onderaan het stuk staat dat hij ook een uitgeverij heeft met de naam Boeken aan Zee. Eén van de door hem uitgegeven boekjes heet STEEF, dat hij maakte samen met fotograaf Eric Kampherbeek. STEEF gaat over een hardwerkende man die door omstandigheden op straat komt te staan en onder een stukje plastic in het park slaapt.
Ik heb dat boekje besteld, bekeken en gelezen en kwam tot de conclusie dat het een zeer waardevol document is dat in de boekenkast van géén van mijn vrienden zou mogen ontbreken.
Het is goed verzorgd, goede teksten en zeer fraaie fotografie. Het is een boek dat vele bestuurders aan het denken zou kunnen zetten.

Het is een grof schandaal te ontdekken dat je niemand meer bent zodra je jouw gegevens kwijt bent, of ze nu gejat, gestolen, weggegooid, simpelweg kwijtgeraakt of verbrand zijn.
Zonder het papieren bewijs van wie je bent, besta je doodeenvoudig niet meer en heb je geen enkel recht. En dat terwijl elke ambtenaar op zijn scherm kan zien (dankzij het bsn) dat wat jij hem vertelt, klopt!

Laten politici daar maar eens een oplossing voor vinden.
Er is iets goed fout in onze bureaucratische democratie!

Bestel het boekje en huiver.




Een stukje uit de tekst.

2 opmerkingen:

  1. Bedankt voor alle mooie complimenten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Griezelig....! Dat zou inderdaad iedereen moeten lezen (en vervolgens protesteren..)

    ik ken mijn "bsn" uit mijn hoofd.. Wat een waanzin dat dat niet genoeg meer is :-/

    (Eerder probeerde ik ook te reageren, maar kreeg een "Service Unavailable Error 503: - vast een hick-up van blogger.com... :-})

    BeantwoordenVerwijderen