Pagina's

06 oktober, 2010






BROEM-cursus




Zoals bijna elke automobilist, dacht en denk ik dat ik het goed doe in het verkeer, maar zeker weten doe je dat nooit. Een paar maanden terug viel er een enveloppe in onze bus: een brief van de gemeente Aalburg in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland. De brief kwam van de VVN (Veilig Verkeer Nederland), Altena Projectgroep 'BROEM' (Breed Overleg Ouderen en Mobiliteit) en was gericht aan inwoners van onze gemeente van 60 jaar en ouder met rijbewijs en auto, maar ook aan bezitters van een brommobiel. De brief is een uitnodiging aan oudere verkeersdeelnemers om zich in te schrijven voor een zogenaamde BROEM-cursus.




Omdat het goed is te weten of onze ideeën omtrent ons rijgedrag en onze kennis van de verkeersregels zijn zoals wij denken, schreven wij ons in voor de cursus.
Vandaag was het zover, om acht uur stonden we paraat met ieder de eigen auto. De groep van een stuk of zesendertig zestig plussers, het merendeel mannen (de jongste nog geen zestig en de oudste drieentachtig) werd verdeeld over drie tafels met geel, blauw en rood. De ochtend was in drie delen opgesplist zoals in de tekst hierboven omschreven. De rit leverde voor ons geen noemenswaardige aantekeningen op, we deden het allebei goed. Bij het theoretisch gedeelte in de vorm van een quiz, die bestond uit plaatjes met tekst en multiple choice vragen, zaten nogal wat valkuilen waar menigeen intrapte. Zo ook wij. Bij een werkelijk examen (waar maar twee fouten toegestaan zijn)zouden we gezakt zijn. Eén van de vragen ging over onderstaand bord J6; in de tekst werd gesproken over daling (dus niet helling) en daar trapten wij beiden in. Bovendien loopt een helling twee kanten op. In de praktijk wijst zo'n bord voor zich, toch?





De reactietest werd afgenomen in een simulator, daar zit je achter het stuur en geeft gas. Op het scherm voor en opzij van je glijdt de weg onder je door, totdat er plots een stopbord uit de weg oprijst. Het is dan de kunst om zo snel mogelijk te reageren en op de rem te trappen. Ik was daarin niet uitstekend, maar met 0,71 sec als gemiddelde wel goed. Ik vond het geen prettige ervaring omdat je helemaal geen beweging voelt. Bovendien speel ik nooit computerspelletjes en hou ik niet van kermisattracties. Over drie jaar komt er weer een BROEM-cursus in onze gemeente, ik denk dat we dan weer meedoen. Niet omdat het zo 'gezellig' is, maar omdat het wel degelijk vertrouwen geeft.

Net op tijd voor de cursus (sinds maandag) heeft L. een Citroën C1 aangeschaft, in het gebruik een stuk voordeliger dan de L200 en groot genoeg voor boodschappen. Ook kunnen we nu eindelijk weer passagiers meenemen want dat mag in de pick-up officieel niet.




5 opmerkingen:

  1. In het begin van de tekst las ik "ieder met eigen auto!!??" maar het eind van de tekst met foto verklaarde alles. Daar kom je mooi jullie pad mee op en af. Helling of daling ??
    Goed initiatief van de gemeente. Zou voor mij ook nuttig zijn. Als er bij de wegen niet zou staan hoe hard je mag rijden en ik het alleen uit de belijning -- enkele streep, dubbele streep, groene streep -- moet opmaken, zou ik het niet weten.
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is echt goed, informeer gewoon bij VVN Alkmaar en ja, Leuke auto!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me wel nuttig, maar rijden de mensen die slecht scoren vrolijk verder of krijgen die een verdere cursus?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Iedereen kan een 'opfriscursus' doen, de meesten hebben dat formulier ook ingevuld en achtergelaten. Wij denken er nog over na, maar ik denk aan het boekje met nieuwe regels en borden genoeg te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze kleuren wel leuk bij elkaar, die twee...

    BeantwoordenVerwijderen