Pagina's

23 oktober, 2010







W A L N O T E N O L I E



Na ruim een dag met de hamer rake klappen uitgedeeld te hebben, heb ik nu een emmertje met meer dan 2 kilo gekraakte walnoten.(Ik heb nog even overwogen om een notenkraakmachine te bouwen, maar het verschil in maat van de noten was voor mij een onoverkomelijke hindernis.) Van de gekraakte noten wil ik olie maken met de PITEBA pers waarover ik op 1 april een stukje schreef. Het persje heb ik cadeau gekregen van goede vrienden.

Vandaag heb ik een eerste poging ondernomen en heb inderdaad nu een paar cc walnotenolie in een potje. Helemaal vlekkeloos liep het niet: na een paar ons noten uitgeperst te hebben, ben ik gestopt omdat het vlammetje dat de persbuis moet verwarmen veel te veel roet gaf en buiten zijn 'schoorsteen' ook ging branden. De boel wordt kennelijk veel te heet. Bovendien ging het verschrikkelijk stinken in huis, maar het werkt wel!

De noten heb ik in de keukenmachine kleiner moeten maken, anders verstopten ze de trechter.

Voor ik een tweede poging onderneem, zal ik wat gaan sleutelen aan het op zich prachtige instrument.
Voor de vultrechter moet ik iets stabielers vinden, nu wordt hij door de pulp omhoog gedrukt. En van het zwengelen krijg ik een lamme arm, daar moet een motortje met vertraging op. Als laatste moet er een andere lampolie in, die minder walmt.

Als ik dat gerealiseerd heb, ga ik weer persen en ik hoop dan van die twee kilo noten zeker een liter olie te krijgen.

7 opmerkingen:

  1. Wat een werk! Ik hoop dat de olie ernaar smaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Om te zien is wel een fraai apparaatje, maar in de praktijk ??
    Heeft Wouter Klootwijk het destijds wel zelf gebruikt ?
    Gewoon de noten verkopen is wel wat simpeler.
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Her doet me veel plezier dat mijn restje oude noten nog zo goed is terechtgekomen...Ben erg benieuwd naar het resultaat.
    Loes2

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Check het vochtgehalte van de Walnoten eens, zie de instructie bij de Piteba, dit kan wel eens veel betere resultaten opleveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @GPB, geen idee wie je bent, maar als je BLAAKT van gezondheid zou ik een wat genuanceerder commentaar wel aardig vinden. Maar ik begrijp dat je er van uit gaat dat de door mij gebruikte noten te droog waren(!?) Dat zou kunnen want het waren niet de noten van de verse oogst, maar van vorig jaar!(De verse noten zullen meer vocht bevatten, maar zijn totaal anders van smaak).Ik zal het eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ga het vandaag voor de eerste keer proberen. Ik ben benieuwd.
    Groetjes Iety

    BeantwoordenVerwijderen