Pagina's

30 januari, 2010








bp schrijft...



De reus van Rotterdam




Bijna vijfenzestig jaar geleden ontglipte ik mijn moeder. Ik was haar eerste kind en die komen meestal het zwaarst aan als ik dat zo zeggen mag. Het was geen gemakkelijke tijd zo vlak na de bezetting, heb ik later begrepen. Als kind weet je niet beter. Het aanbod aan goederen en voedsel was schaars, veel was op de bon. Wanneer deze stamkaart is afgegeven kan ik niet ontcijferen, wel dat hij in 1949 nog nodig was. Het handgeschreven adres bestaat niet meer, het is van ons huis in Rotterdam waar mijn vader op zijn zelfgebouwde schopschijf potjes draaide.
Mijn eerste fiets is een paar jaar later ook door pa in elkaar gezet, hij vond de onderdelen op een Rotterdamse markt waar ik samen met hem de 'enige echte Rotterdamse reus' tegenkwam, die om zijn inkomen te spekken ansichtkaarten verkocht waar hij zelf op stond.
Op de site over de reus staan bovenaan twee foto's van dezelfde locatie, 1960 en 1998. In mijn herinnering gingen wij al tien jaar voor 1960 op in een fietsende meute op weg naar school in het centrum. Eerst ik aan het stuur in een kinderstoeltje, waarin later m'n zus plaatsnam en ik achterop zat op de overjas van pa. Van tijd heb ik geen benul, maar laat ik zeggen na een kwartier fietsen 'doken' we de Maastunnel in, de eindeloos lange roltrap naar beneden, pa fietsend door de tunnel en aan de centrumzijde weer lopend naar boven.



Wat ik toen zeker niet wist en waar ik nu net achter kom is dat die Maastunnel in 1942, dus tijdens de bezetting is opgeleverd. Dat kan dus bijna niet anders dan met Duitse hulp. Oorlog en bezetting zijn ondoorgrondelijk. Ons kent ons en geld maakt geld en als je je gedeisd houdt zal je overleven. Voorheen, nu en in de toekomst.

Het begrip 'Doe-het-zelver' bestond bij mijn weten toen nog niet, maar pa kon alles!
Veel gereedschap had hij niet en wat hij had zou ik nu niet eens in de de kist voor 'gered gereedschap' durven stoppen. Maar wat hij niet had of kon kopen maakte hij zelf.
Zo ben ik ook door hem opgevoed (ik heb trouwens nog steeds wat van zijn gereedschap uit die tijd), ik heb veel oud gereedschap, gekregen of gekocht op het (oude) Waterlooplein. Maar door de jaren heen heb ik ook nieuwe/moderne spullen aangeschaft en ontdekt dat ik dat eigenlijk al jaren eerder had moeten doen......

Ik stook al dertig jaar hout, hout van eigen erf of gekregen stammen. Die zaag ik met de kettingzaag in 'hapklare brokken' en sla vervolgens met de bijl, de kloofbijl aan het kloven. Vorig jaar kocht ik via internet de LOGMATIC, een echt fantastisch ding, maar voor mij althans niet echt moeiteloos hanteerbaar. Daarvoor is de berg te verwerken hout te groot en zijn mijn schouders mij te dierbaar. Dus heb ik deze week, na dertig jaar handwerk, de bijl aan Maarten gegeven en begin ik vandaag aan een nieuwe bladzijde in mijn houthakkers bestaan.
Vanmorgen is er een kloofmachine gebracht die met een kracht van 8 ton wel raad weet met ons haardhout.
Ik denk dat mijn vader het een goede keus zou vinden, hoewel hij net als ik eerst onderzocht zou hebben of het niet voordeliger en leuker zou zijn er zelf eentje te bouwen.
Nu klikken we twee keer met de muis en staat het verlangde voor de deur voor je het weet.



8 opmerkingen:

  1. Mooi ding! De reus van Veen? Maarten 't Hart had er laatst in de NRC ook een heel artikel over waar ik helaas - maar begrijpelijk - niet naar kan linken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aan de reus van Veen had ik ook gedacht, maar heb het toch weggelaten. Dat stuk van Maarten gaf mij ook een zetje! (Daarom heb ik hem mijn bijl gegeven).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig apparaat! Lijkt me een prima keuze! Echter nu ben je maar één keer warm van dezelfde stapel hout! Wel lekker makkelijk!
    (Wat was dat ook al weer over "Lente kriebels"??) Je gaat het verkeerde seizoen in!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hij werkt werkelijk fantastisch en van heen en weer kruien wordt je ook warm!Lentekriebels....weer sneeuw!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Niet alleen fraai, ook zeer vernuftig. Indrukwekkend, hoe moeiteloos hij een stuk boomstam doorklieft.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hopelijk krijgen we binnenkort een filmpje? Ben stik-nieuwschierig wat voor geluid dat maakt? Een DUET?? samen met het k-dng K-dng van de draaibank??

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ... was er in arnhem niet een kelder waarin pa knutselde ...?... ik zie nog zijn zelfgemaakte treinrails voor me ... zelf uit een reepje staal getrokken door een zelfgemaakt malletje, maatje H-nul of zoiets, erg klein in elk geval ... rijden deed 'ie er niet mee, althans, dat heb ik nooit gezien, het was meer het knutselen waar hij lol in had ... zelfs het motortje maakte hij zelf ...dacht ik?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @ Arjen.... het huis had een kelder met aan de 'poort kant' een raam of luik waardoorheen kolen gestort konden worden. Maar dat kan ook een aparte ruimte geweest zijn. Het was PA z'n werkplaats, maar veel kan ik mij daar niet meer van herinneren. Van dat spoor en 'treintje' des te meer. Een spoorbaan is er nooit gekomen, zelfs geen 'rondje rond de kerk'. De rails maakte hij wel zelf, daarvoor had hij met de hand een 'trekijzer' gemaakt (milimeterwerk)waar hij een strookje latoenkoper doorheen trok tot het profiel van spoorrails. Voor de bielzen gebruikte hij oud BALATUM, om ze gelijk van vorm en maat te krijgen had hij een stans gemaakt. Zijn grote trots was een wissel die hij maakte. Daar zat heel veel trek, buig en soldeer werk in.
    Hij fabriceerde inderdaad ook één werkend locomotiefje, hoewel er eerder sprake was van een electromoter die zich over rails voortbewoog. Alleen de wielen had hij gekocht, de rest met figuurzaag en vijl (zonder draaibank) uit restanten ijzer gemaakt.De stator en rotor, maar ook de tandwieltjes.
    En het werkte! Dat was hem genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen