Pagina's

21 januari, 2010

BP schrijft...

S N E E U W P R E T





In januari 1947 moet het ook behoorlijk gesneeuwd hebben gezien de vracht in mijn kruiwagen en de berg waar ik mij doorheen moet worstelen. Ik vermoedt dat de vlag als bekroning op mijn bouwwerk moest komen. De homp sneeuw was gespeend van elke vorm van figuratie, een sneeuwpop zal het niet geworden zijn.




Bijna veertig jaar later stond ik weer met sneeuw te spelen, maar nu op uitnodiging van Grindelwald, een wintersportplaats aan de voet van de Jungfrau. Als promotieactiviteit organiseert de gemeente samen met de middenstand jaarlijks een 'sneeuwsymposium'. Groepen sneeuwartiesten en/of beeldhouwers worden worden dan uitgenodigd om van een kubus (bijna 4mx4mx4m) een 'kunstwerk' te maken.


Koen Vernooij, Fré Ilgen en Berend Peter, Grindelwald 1985.


Wij, de Hollandse equipe waren zo bleek later de enige 'professioneel' werkende beeldenmakers.
De anderen waren lid van een sportclub of brandweerman. Wij waren ook de enigen die een volledig abstract beeld maakten. De Japanse groep brandweermannen maakten de ijshockyers links van ons en verder weet ik het echt niet meer.
Een aardige bijkomstigheid voor ons was dat de dooi (onbedoeld) de helft van ons werk deed. Wij groeven de kubus uit zodat er vier losse muren over bleven, de dooi trok ze om. Daardoor ontstond het beeld zoals op de foto staat. De naar binnen vallen vlakken die elkaar overeind houden.


De ijswerkvloer Grindelwald 1985, vanuit ons hotel gezien.

4 opmerkingen:

  1. ...koude klus lijkt me maar zo kom je nog eens ergens ... hier in het kameleondorp staan nog steeds de zandsculpturen die vorige zomer gemaakt zijn ... naar verluid zijn het vierkante korrels met een spulletje erdoor ... ze smelten niet een hebben al menige regenbui doorstaan ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aha, nu snap ik het! Zo te zien was je als heel klein kind al verzot op sneeuw (met pas een jaar of drie al driftig in de weer met schep en kruiwagen), en nu nog steeds. Vandáár dat winterse gemopper, elk jaar opnieuw: óf er valt uitgerekend bij ons helemáál geen sneeuw (en dat terwijl de rest van het land er onder bedolven ligt), óf wat er wel ligt is lang niet dik genoeg, óf die dooit veel te gauw...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk Luciën dat jij dit nu ook gevonden hebt, jij was er bij, misschien was het idee zelfs van jou, maar dat weet ik niet meer.Het was i iedere geval niet van mij.

    BeantwoordenVerwijderen