Pagina's

18 januari, 2010


BP schrijft...
PATE DE CAMPAGNE



De SISTA heeft in haar reactie op het vorige blog gelijk, ook in ons recept is sprake van onder gewicht wegzetten. Maar om het verhaal en vooral de fotoreeks niet te lang te maken heb ik het in tweeën geknipt. Ook ik had al een paar jaar terug een prachtig passend plankje gemaakt waarop het gewicht zou kunnen rusten. Helaas was dat plankje voor deze patévorm net iets te groot dus knipte Lindsey een stuk karton op maat en pakte het in aluminiumfolie in. Daar bovenop een stuk steen en een paar kilo suiker. Zo heeft het de nacht in de kelder gestaan.


In de oven is de paté losgekrompen van de vorm en de citroenen iets aangebrand, maar hij zag er fantastisch uit en rook heerlijk. Vanmorgen was de paté mooi plat geworden en omdat we voor onszelf geen versiering hoeven, zijn de laurierbladeren en de citroenschijfjes eraf gehaald alvorens er gelei overheen te gieten. Doordat de paté nu luchtdicht afgesloten is, kan hij nog een paar dagen in de koelkast liggen 'rijpen' voordat totdat we hem mogen aansnijden. Geduld loont!


2 opmerkingen:

  1. Leuk dat ik niet de enige gek ben die helemaal plankjes gaat zitten fabriceren. Ik had ze nog ( twee stuks) tot een half jaar geleden toen we wegens nieuwe keuken aan het opruimen zijn geslagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had nog 20 van die plankjes in de aanbieding toen we het huis van vader leeghaalden.... die bewaarde ook van alles...., Vraagje?? ben je de "H" niet vergeten in de titel??
    Klinkt allemaal zó verschrikkelijk goddelijk!! (Paté de Champagne?)
    Een klein scheutje kan nooit kwaad!

    BeantwoordenVerwijderen