Pagina's

26 november, 2008

WASSENDE MAAN



In 1971 verschenen in Nederland in het kader van Sonsbeek buiten de perken de eerste grote, door kunstenaars bedachte 'ingrepen in het landschap'. Robert Morris maakte bij Velsen het Observatorium, dat in 1977 in Flevoland opnieuw is opgebouwd en Robert Smithson maakte zelfs twee werken: de Broken Circle en de Spiral Hill in Emmen. Vanaf de top van de Spiral Hill had je volledig zicht op de Broken Circle. Richard Long creërde op Schiermonnikoog een Celtic Sign. Het waren voor die jaren spraakmakende projecten.
Een paar Nederlandse beeldende kunstenaars ging verder in de door de Amerikanen en Brit ingeslagen weg. De Gorkummer Marinus Boezem bedacht in het kader van zijn reeks 'Kathedralen' het project 'De Groene Kathedraal', waaraan in 1987 in Almere is begonnen.

Een paar jaar geleden werd in het kader 'ruimte voor de rivier' de schop gezet in de Biesbosch; ik schreef daar al eerder over. Er is heel veel werk - maar vooral grond - verzet in het gebied. Er zijn verdiepingen, maar ook verhogingen aangebracht en tenslotte is de dijk naar de Merwede doorgestoken.
Voor zover ik weet is er één kunstenaar bij het project betrokken, Paul de Kort. Ik las in dit kader al eerder over hem, hij maakte een Labyrint waarin de hoogte van de waterstand af te lezen is. Vanmorgen stond er een klein berichtje in het BD, dat "De wassende maan vol loopt". We zijn er vanmiddag even gaan kijken en ik moet zeggen dat het een prachtig gezicht is, zeker voor stedelingen de moeite waard eens te gaan kijken bij hoog water.

Wat mij opvalt bij de hier genoemde kunstenaars (behalve Boezem) is het gebruik van de cirkel. Richard en de twee Robbert's, maar ook Paul nemen de cirkel als uitgangspunt. Is dat een 'logisch gevolg van' of 'een gebrek aan'? Richard spant wat dat betreft voor mij de kroon. Kijk maar eens op zijn site onder de knop 'Exhibitions'. Elk zichzelf respecterend museum heeft wel een kransje van hem liggen. (Elke steen een nummer en elk nummer z'n plaats in de cirkel precies volgens de tekening van de kunstenaar en waag het niet de witte handschoenen thuis te laten!)

Nee, dan dit model van het labyrint van Paul. Het ziet er uit als uit steen gehakt maar is in beton gegoten. Jammer. Hij is dan ook geen Morris, Boezem, Long of Smithson (welke Nederlander kent ze?) maar een mij onbekende grootheid wiens werk alleen bij een tweede '53 ten onder zal gaan.


1 opmerking:

  1. Goh B.P., wat een fascinerend verhaal. Al weer blijkt hoe enorm veel kennis van zaken je hebt. Boeiend om te lezen over van het werk geplaatst in zijn historische context, over de ontwikkeling van 'Land art' die ik dertig aar geleden nogal onbegrijpelijk vond.
    Hoewel die lang op mijn wenslijst staat, heb ik tot mijn schande de Groene Kathedraal nog steeds niet gezien.
    Weet je trouwens of de Celtic Sign op Schiermonnikoog nog steeds bestaat?
    Met de site van Richard Long ben ik vanmorgen een klein anderhalf uur in de weer geweest, zo uitgebreid en zo inspirerend vind ik zijn werk. Al die wandelingen ook die hij iig vanaf 1980 maakt (eenmaal 33 dagen lang) in de meest uiteenlopende locaties en (weers-) omstandigheden, bij voorkeur in de winter. Zijn summiere, poetische texten hierover zijn minstens zo indrukwekkend als zijn sculpturen. En wat een staat van dienst heeft die man! Al veertig jaar onafgebroken bezig als kunstenaar, met vanaf 1968 elk jaar schitterende tentoonstellingen, overal ter wereld. Jammer dat we niet wisten van de tentoonstelling in Nice het afgelopen halfjaar...
    L.

    BeantwoordenVerwijderen