Pagina's

04 november, 2008

Vlinder,eitjes,rups,pop,vlinder.


Bij het plukken van peterselie ontdekte L deze pop, het is een donkere, bijna zwarte pop. Ik dacht eerst dat het van een Koolwitje zou zijn omdat die veelvuldig in de groentetuin voorkomen. Maar op deze site kwam ik erachter dat het dat niet kan zijn, de kleur maar ook de vorm is totaal anders. Een andere vlinder die hier veel voorkomt is de Atalanta en als ik die opzoek en naar de pop kijk denk ik dat het hem inderdaad is! Helaas zit er geen leven meer in, dus zeker weten zal ik het nooit!
Het is jammer dat veel van die prachtige rupsen zo vraatzuchtig zijn, onze kolen worden meestal behoorlijk aangetast om over de Broccoli maar te zwijgen. Maar te begrijpen is het wel als je beseft wat een energie er nodig is om telkens weer van gedaante te moeten wisselen.


>>>(:)<<<


2 opmerkingen:

  1. Die fladderen tenminste vrolijk rond, andere plaagdieren zijn minder sympathiek. Slakken aan de bonen, aardvlo in de radijs, wortelvlieg in de rode biet en winterwortels, en wat zit er nou gaten in onze snijbiet te eten? Soms blijft er nog maar een middennerfje van het blad over!
    L.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leora wil er nog steeds graag zelf één: een rups in een terrarium, totdat hij vlinder wordt, een mooi idee! :-)
    We hebben op je site gezocht naar "rups" en de foto's bekeken, (net als je kinderfoto's èn vliegmachines :-)) om te zien dat het toch echt best moeilijk is, zo'n rups in leven houden..

    BeantwoordenVerwijderen