Pagina's

19 november, 2008

1954

'Afscheid'




Ik was negen jaar oud toen deze foto werd gemaakt, mijn ouders staan erop samen met de broer van mijn vader en zijn vrouw vlak voor hun vertrek naar Californië. Er moet nog een vijfde persoon aanwezig zijn geweest om de sluiter in te drukken of het is een camera met timer geweest, hoewel ik mij niet kan voorstellen dat één van de aanwezigen daarover beschikte. Het afscheid kan ik mij niet herinneren, wel de 'platte buis', de familie in gips, de litho, de groene wijnkan, het raffia lampenkapje, de Keulse pot met mais, het niet klimmende klimplantje, het koperen schaaltje, de 'moderne'kopjes, de boekenkast met de 'Winkler Prins' en de stoelen. Ik denk niet dat het een doorsnee 50er jaren interieur is geweest, daarvoor staan er te veel persoonlijke dingen in. Maar het 'gemoedelijk' rond de kachel zitten is kenmerkend voor die jaren. Het is op de foto niet te zien, maar de kachel had een breed onderstuk waar je lekker de voeten op kon warmen. Mijn vader heeft daarop zijn linkervoet gezet, ook mijn moeder verdenk ik ervan haar voeten op dat warme gedeelte te hebben gezien de hoogte van haar handen. Als de kachel toen warmte gaf zouden zij ongetwijfeld hun gasten die plek hebben gegeven, althans dat hoop ik. De kleding die het gezelschap draagt is niet echt winters, maar ook niet zomers. Misschien was de kachel gewoon het middelpunt van de kamer, de plek waar je gaat zitten. De twee broers en onze moeder leven niet meer, de woonkamer bestaat niet meer , het huis is gesloopt, maar het blijft een prachtig 'kiekje 'waar ik met plezier naar kijk.


>>>@<<<

2 opmerkingen:

  1. Eeen mooi familiekiekje. Mij valt op hoe zeer je moeder (die ik nooit gekend heb) op je dierbare, overleden oom Bram lijkt! Een soort weerzien. Die Beppe van toen is voor mij echt niet meer te herkennen.
    Wie heeft die poëtische, ingelijste tekening boven de schoorsteen gemaakt, weet je dat? Is het soms een kramsvogel die daar pronkt? En wat is dat voor raadselachtige ding dat uit de pot boven je vader's hoofd steekt?
    L.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ...volgens mij is dat een ets van aart van dobbenburgh en laat een jonge vlaamse gaai zien...die hing vroeger bij ons in de gang dacht ik...kan ook in bentveld geweest zijn...maar die naam blijft me bij...in dat potje groeide een horinzontale cactus meen ik me te herinneren...was ik eigenlijk al geboren toen...?...heb je die strijkbout gezien op het randje rechts...?

    BeantwoordenVerwijderen