Pagina's

18 december, 2007

Toerist in eigen streek





Ik kan niet goed tegen toeristen, en zeker niet als ik voel dat ik er zelf een ben. Een toerist komt zelden alleen, meestal met busladingen tegelijk. Toch zijn het gewone mensen net als u en ik, maar een airbus vol gewone mensen op weg naar een tropische verrassing, is een vliegtuig vol met mensen die al voor ze op de bestemming aankomen laten horen dat ze toerist zijn, dat ze drie weken uit hun bol gaan maar vaak niet beseffen waar.
Toerist in eigen land is net zo erg, voor mij dan. Moeten beseffen dat ik toerist ben is het ergste wat mij kan overkomen.
Soms ben ik toerist tegen wil en dank en kan er nog van genieten ook, dan krijg ik mijn eigen camera in de handen gedrukt om iets vast leggen en doe ik het ook nog.
Wanneer ben je een toerist, zodra je een nieuwe, onbekende omgeving instapt? Of als je een oer Hollandse molen zoals deze digitaal vastlegt en weet dat je niet de eerste bent, of ben je toerist zoals de DIKKE laat weten slechts- iemand die voor zijn plezier reist-. Het geeft niet waar naar toe.

Ik weet het niet, u?



*









5 opmerkingen:

  1. Volgens mij ben je een toerist als je je gedraagt als een vreemde in de omgeving; soms lok je dat uit, soms kan het niet anders. In Gambia voelde ik me ongewild toerist omdat wij zo goed als de enige blanken waren (toendertijd). Japanners lokken het uit door overal met camera's te gaan lopen zwaaien en poseren. Sommige mensen lokken het uit door zich asociaal te gedragen. Jij zag er misschien uit als toerist door je camera en voelde je daardoor ook zo. Toch denk ik dat jij je sneller toerist voelt dan dat de buitenwereld je ziet... soms integreer je beter dan je zelf denkt! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij heeft bijna iedereen last van plaatsvervangende schaamte als hij in het buitenland luidruchtige landgenoten tegenkomt - en dat geldt niet alleen voor Nederlanders. Ik vind het ook logisch, want je bent bang op hun gedrag aangesproken te worden. Maar wat is er tegen niet-luide toeristen? Daar hoef je je toch niet voor te schamen? Ik ergen me aan (toevallig Britse) vrienden die in een Franse toeristenstreek wonen en T-shirts dragen met het opschrift "I am not a tourist" . Dat vind ik nu belachelijk. Als mijn man er zo zou bijlopen, zou ik me voor dat shirt schamen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. op de keeper beschouwt zijn we toch
    allemaal touristen op deze aardkloot
    trek het je niet aan
    jan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed gezien, Jan!
    L.

    BeantwoordenVerwijderen