Pagina's

11 december, 2007

S T O K E N





VEEN is de afgelopen jaren vaak negatief in het nieuws geweest. Bijna altijd ging het dan om 'stoken', het rond de jaarwisseling op 'het kruispunt' in het dorp in de fik steken van sloophout, pallets en andere brandbare rotzooi. De eerste fikkies waren onschuldige vreugdevuurtjes door jongens uit het dorp aangestoken. In latere jaren werden er autobanden en benzine aan toegevoegd wat al heel wat meer ellende opleverde. Alsof dat nog niet genoeg was werden er autowrakken vol met brandbare troep het vuur in gereden. De stokers kwamen al lang niet meer uit Veen. De burgemeester zette de ME in die er lekker op los hakte, maar de echte stokers zijn nooit gepakt. Het laatste jaar was het redelijk rustig, we hopen dat dat zo blijft.

Ik maak al jaren wijn van appels en andere vruchten, soms met succes. Mijn buurman kan er ook wat van, maar het liefst gaat hij een stapje verder: het maken van calvados!
Stoken dus. De heren op de foto stoken Rakija, een zeer pittig drankje gemaakt van pruimen(?)Let op het straaltje helder vocht dat in dat blauwe vaatje loopt. Misschien dat buurman en ik over een poosje ook op ons gemak aan een zelfgebouwde ketel zitten en een Veense calvados weten te stoken, dan komt het dorp misschien weer positief in het nieuws. Maar we kunnen ook opgepakt worden wegens het produceren van illegale alcohol, dat zou minder leuk zijn. Nog geen honderd jaar geleden was het zelf stoken van alcohol op het platteland van Europa heel gewoon. En nog steeds zijn er mensen mee bezig, ga maar eens zoeken op -alcohol stoken- dan kom je o.a. deze site tegen. Hij is leuk gemaakt en zeer informatief.



+




2 opmerkingen:

  1. Hihi, dat nieuwjaarsbrandje (laat dat -je maar weg ;-}) ken ik uit deze buurt, compleet met ME, politiehelicopters, brieven van de burgemeester. (=een beetje kinderachtig van alle partijen, zeg maar.) En als je (of je Calvados- (heerlijk!!!) buurman) beboet zou worden wegens illegaal stoken, zou ik dat ook kinderachtig vinden. Hopelijk keert het liberale klimaat weer wat terug ;-]

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Stoken is een mooie hobby. Maak rakia van alle soorten vruchten, die in mijn tuin groeien, met gevolg heb een vrij grote tuin en twee distilatie ketels. Woon in het buitenland, waar men zelf mag stoken. Denk erover om maar een bedrijfje te beginnen, momenteel geef ik 95% van mijn gestookte rakia weg, en men is verzot op mijn rakia. Destilleer het twee keer, en ook destilleer ik mineraal water, om de rakia op 40% te verdunnen. Over het algemeen doe ik op elke 10kg fruit 7 liter mineraal water. Van al het fruit worden de pitten verwijderd en gecontroleerd op kleine wormpjes, en alles is onbespoten.

    BeantwoordenVerwijderen