Pagina's

08 december, 2007



D U B B E L


M I S T I G







Meestal wel, soms niet of andersom. Het moederschap is mij niet gegeven, zelfs niet het vader- of ouderschap. Toch ben ik voor mijn gevoel kort vader geweest van een zoon die er nooit was, een zoon die ik alleen als plaatje ken, een Polaroid door de gynaecoloog gemaakt, die het per ongeluk op z'n buro had laten liggen. In mijn herinnering zie ik een jongetje van zeven maanden, waar alles op en aan zit, niets mis mee. Maar volgens de deskundigen had het embryo geen overlevingskansen, het had hooguit twee dagen na geboorte te leven. Dat was niet wat wij - na altijd geroepen te hebben dat we er niet aan zouden werken, maar dat een kind altijd welkom zou zijn - ons voorgesteld hadden. Marion kreeg 'kloek'gevoelens, stelde een eventueel kind boven haar werk en mijn bezorgdheid kende geen grenzen. Onze slaapkamer kreeg een 'lollig' behangetje en de eerste babykleertjes kwamen in huis.
Zij liet blijken een aanstaande moeder te zijn.
Als het kind gezond geweest zou zijn, had ik nu een nazaat van een jaar of veertien en was mijn leven na Marion's dood heel anders verlopen.
Wat zo dubbel is, is het gevoel dat ik heb blij te zijn dat het joch er niet is en het toch mis! Het zou een last geweest zijn als het inderdaad een zorgenkindje was, die last had ik maar ook Marion niet willen dragen (en zouden dat ook anderen niet hebben willen aandoen).
Het is goed zoals het nu gelopen is, het houdt mij alert.

Een vrouw die zwanger is, wordt een goede moeder als zij moeder wil zijn.
De verwekker gaat mee, als hij een vader wil zijn.



*




4 opmerkingen:

  1. Jij was in ieder geval zeker een aanstaande vader.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die term 'aanstaande moeder' terwijl de vrouw gewoon zwanger is, vind ik absoluut beladen en in dit geval een tendentieuze dus seksistische uitdrukking. Jouw verhaal staat daar los van.
    L.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, dat ben ik net L. eens; en de term 'in verwachting' vind ik ook al jàren belachelijk. Ook naar voor mensen die wel kinderen willen maar niet kùnnen krijgen.
    Zeven maanden.. wat een leeftijd (voor alleen een polaroid, die had hij dan ook best wat beter kunnen opbergen, of, jullie de kans geven op een grafje of crematie, voor de verwerking, afsluiting.) (Maar wie ben ik hoor, puur mijn reactie op de woorden.)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Jolie, die kans heeft hij ons gegeven, ik mocht zelfs bij de 'bevalling' zijn. Maar je vrouw een dood kind zien baren leek ons geen goed idee.

    BeantwoordenVerwijderen