Pagina's

06 december, 2007

B a a n t j e s





Bij al dat terugblikken in die donkere dagen voor kerst passeren ook de baantjes die ik ooit gehad heb, of liever gezegd de werkzaamheden die ik ooit verrichtte. Ik wilde al veel eerder een lijstje maken, maar dat kwam er nooit van. Het is er nu wel, maar ik zal zeker wat vergeten zijn. Van een paar van die baantjes zal ik wat meer vertellen.


vakantie baantjes:
Krantenbezorger
Medewerker papiermagazijn AH Zaandam

(Het zal rond 1958 geweest zijn. Het was het saaiste baantje dat ik ooit had, maar één ding is mij bijgebleven: een mechanisch vouwapparaat - machine durf ik het niet te noemen - die een grote rol bruin sitspapier wist om te plooien tot een zig/zagstrook die gebruikt werd in dozen bonbons. De ouderen onder u zullen het nog kennen. Het apparaat raakte zo snel ontregeld dat slechts de helft van de rol het beoogde resultaat behaalde.

Medewerker plantsoenendienst

Voor koppelbazen/uitzendbureaus:
Verhuizer
Schoonmaker
Medewerker in tingieterij

(Ik dacht in een tinnenkannetjes-/figuurtjesgieterij terecht te komen. Wat ik moest doen was anti-aangroeielektroden voor de scheepvaart van de gietnaad ontdoen. Een smerig ongezond werk zonder masker of enige andere vorm van bescherming.)

Handlanger in gietpannenfabriek, Düsseldorf

(De vraag was of ik in een pannenfabriek in Duitsland wilde werken; waarom niet? Ik dacht dat het om kookpannen ging. Om half zes in de morgen moest ik klaar staan, dan kon ik samen met nog twee andere jongens in een rode MG cabrio meerijden naar het Ruhrgebied. De pannen die de fabriek maakte, hadden niets met het fornuis te maken, maar alles met de Hoogovens. Het bleken 'gietpannen' van drie meter of meer hoog te zijn, bestemd voor ijzergieterijen. In die fabriek heb ik geleerd om met de snijbrander oude klinknagels te verwijderen zonder het oude gat groter te maken. Ook het opstoken van de nieuwe nagel zonder die te verbranden was een kunstje dat ik onder de knie kreeg, evenals het pneumatisch klinken. De nieuwe 'pannen' werden/worden gelast, die van voor de oorlog geklonken, het was dus een reparatieklus waar de fabriek extra personeel voor nodig had. Ik heb er veel geleerd.)

Medewerker (nachtdienst) broodfabriek
(Dit was een baan van 8-8 zonder onderbreking bij CARELS broodfabriek ergens in de buurt van Osdorp. Ik stond daar aan de 'voorgesneden broodjes'. Er was geen enkele hygiënische controle, geen werkkleding of petje. In mijn dagelijkse kloffie, zonder verplicht handen wassen, moest ik een baksel van zo'n twintig kleffe witte broodjes van de bakplaat pakken en op de band voor de snijmachine leggen. Dan had je voorgesneden broodjes, in de 60er jaren zeer populair. Ik heb ze nooit meer gekocht. Het gesneden brood van CARELS was in geel cellofaan verpakt. Aan die verpakkingsmachine heb ik ook gestaan, d.w.z. dat ik het van de band gevallen brood van de vloer moest oprapen en opnieuw moest invoeren! Ook dat brood laat ik lekker staan.)

Chauffeur elektrotechnische groothandel
Technisch monteur
Stellingbouwer
Standbouwer

In vaste dienst:
Glaswol etalagedecoratiemateriaalmaker
Polyester etalagepoppenplakker
Jongen algemene dienst Zuiderkerk
Docent beeldhouwen/vormgeving

in Amsterdam/Tilburg:
Adviseur beeldende kunst
Commissielid FvdBK


Misschien dat ik in een later blog nog terugkom op andere baantjes.




$



1 opmerking:

  1. Druk mannetje was je! Leuk om te zien wat je allemaal hebt gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen